-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Langt mellom ADACs brukbare
Den tyske bileierklubben ADAC har sett seg om etter familievennlige biler til under 35.000 euro og med det de kaller alternativ drivlinje. Dem var det langt mellom – de fant bare 15! Kun halvparten selges i Norge.
ADAC stilte altså krav til pris, og den måtte ha en drivlinje som var noe helt annet enn 100 % fossil.
Dessuten skulle den score et minimum på det som ADAC kaller «familievennlighet» som har med små detaljer som klem-sikring av elektriske ruter, barnelås på bakdørene, airbag-av bryter foran, men som også har med for eksempel bagasjeromvolum å gjøre.
Dessuten krever de akseptabel adgang til baksetet når man skal inn og feste barnesetet.
Nå skulle man kanskje tro at et så kresent utvalg som 15 biler var klare til levering i Norge også.
Men nei! At en av dem heter Seat er en ting. Mer vesentlig er det at 8 av dem er drevet av gass. Dem må du lete lenge etter i norske prislister.
Det er med to elbiler i dette utvalget, men ADAC skriver at den 125 km korte rekkevidden til Nissan e-NV200 selvfølgelig setter grenser. E-Golfen er litt bedre, merker de seg, men for det første er den meget dyrere og for det andre har den det minste bagasjerommet i dette utvalget.
Fiat Doblò Kombi, VW Caddy 2.0 EcoFuel og Opel Combo Combi får masse skryt, men jeg tror du skal jobbe lenge med din lokale forhandler før han går med på å skaffe deg en som går på naturgass.
Av de tre hybridene er det Toyota Prius+ som får mest applaus – ikke minst fordi den er stor nok til å dra på både tre barn og masse bagasje. Men de sier klart at den høye prisen ikke er spesielt familievennlig.
Du finner ADACs liste her, sortert etter deres «familie» kriterier, med den beste øverst. Kutt bort «alternativ» kravet slik vi erstatter gass med bensin, så har vi plutselig en liste som er relevant for Norge også.
Selv om prisforholdene innbyrdes selvfølgelig blir helt annerledes her hjemme på grunn av incitamenter som ikke finnes andre steder.