DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback La Premiere

DS 7 Crossback La Premiere

DS 7 Crossback La Premiere

DS 7 Crossback La Premiere

DS 7 Crossback La Premiere

DS 7 Crossback La Premiere

DS 7 Crossback La Premiere

DS 7 Crossback La Premiere

Kina-modellen DS 6

Kina-modellen DS 6

Nå teller DS til 7

En av de ferskeste "lekkasjene" foran Genève er flaggskipet til DS. DS 7 Crossback heter den og er IKKE reservert for Kina.

Publisert Sist oppdatert

Det skal de i hvert fall ha, de Citroën-folkene som er tildelt DS-oppgaver. Når de først har sagt A, sier de jommen mye mer enn bare B.

Nå er det ikke vår oppgave å diskutere om man virkelig trenger et DS-merke, eller om noen av dere der ute (kunder mange av dere) virkelig tror på prosjektet.

Vi skal bare forsøke å fortelle litt om det som skjer (3.700 biler i Europa i januar, ned 33 %. 0,4 % markedsandel i Europa i hele fjor – ned 13 %), og det er blant annet at de har nettopp sluppet de første detaljene om den nye toppmodellen.

Crossback-navnet har vært brukt før, nå er det lagt på en DS 7 modell.

Det legges vekt på luksus-innholdet i bilen, der du blant annet kan velge mellom fem forskjellige interiør-«ambiances» med materialer og finesser som er «inspirert av Haute Couture» (som de fleste av oss vel trodde var i ferd med å dø ut).

Interiør-versjonene har navn som Bastille (der de «fine» ble betjent av det nye instrumentet som oppfinneren, Antoine Louis, kalte guillotine), Rivoli, Faubourg, Opéra og Performance Line.

I starten skal forresten bilen bare selges i begrenset opplag som en spesialmodell døpt DS 7 Crossback La Premiere i toner av hvitt, grått og svart!

Men dette er altså en bil som skal rett i strupen på Q2, X1, GLA og Evoque, en bil PSA-sjefen, Carlos Tavares (som ikke gjør mye galt) kaller «en hjørnestein for dette merket. DS 7 Crossback er det første produktet i merkets annen generasjon».

Bilen står på den samme EMP2 plattformen som også er grunnlaget for 3008 og Opels kommende Grandland X - uansett hva som skjer med eventuelt oppkjøp.

To dieselmotorer: 130 og 180 hk, tre med bensin: 130, 180 og 225 hk og en kommende plug-in bensin hybrid, 300 hk og firehjulsdrift. Seks trinn manuell eller åtte automat finnes.

Uttapå måler den 457 x 189 x 162 cm og byr på 628 liter rom for bagasje. Og bortsett fra at den har et slags signatur-lys foran, «DS Active LED Vision» og en ganske markert grill, tror jeg jeg skal vente med å si noe om designen til jeg har tatt på bilen.

Den skal bygges både i Mulhouse (Frankrike) og i Shenzhen (Kina), og modellen kommer altså i tillegg til de eksisterende: DS 3, DS 4, DS 5 og Kina-only, DS6.

Den nøkterne DS-administrasjonen har lagt frem planer om stand-alone DS-butikker i store byer, men de sier at de regner med at nedgangen fortsetter også i år, og ikke tar seg opp før i 2018, da både nye modeller og nye representasjonslokaler er på plass.

Vi kan jo godt være med å håpe.

Powered by Labrador CMS