Ny Rolls Royce Phantom.
Ny Rolls Royce Phantom.
Ny Rolls Royce Phantom.
Ny Rolls Royce Phantom.
Ny Rolls Royce Phantom.
Ny Rolls Royce Phantom.
Ny Rolls Royce Phantom.
Ny Rolls Royce Phantom.
Ny Rolls Royce Phantom.
Ny Rolls Royce Phantom.
Ny Rolls Royce Phantom.
Ny Rolls Royce Phantom.
Ny Rolls Royce Phantom.
Ny Rolls Royce Phantom.
Ny Rolls Royce Phantom.
Ny Rolls Royce Phantom.
Ny Rolls Royce Phantom.

Æresord - den er ny

Rolls-Royce har holdt forventningene oppe. De har bygget skikkelig opp under lanseringen av en ny Phantom. Etter første blikk så det ut som en forsiktig facelift.

Publisert Sist oppdatert

De har fortalt oss om den spesialutstillingen med gamle Fantomer de skulle gjøre i London når den NYE Phantom – den åttende i rekken – skulle presenteres på slutten av forrige uke.

De få teaserbildene vi fikk se understreket at dette var en ny bil.

Og ingen kunne vel tro at RR ville nøye seg med bare en facelift.

Annerledes
Men allikevel – det tok tid før jeg oppdaget at den var faktisk annerledes.

Først og fremst grillen – på bilder kan jeg nok ikke se at den er litt høyere enn før, og at kjølerfiguren står enda litt høyere, men jeg kunne se at den greske fasaden, som fremdeles er butt som et garderobeskap, er integrert i karosseriet på en helt annen måte enn før.

Og dermed begynte ting å falle på plass. Kortere panser. Lengre hekk. En helt annen vinkel også, på hekken. Dørene er også blitt litt større ved at de eter seg enda litt lenger inn på taket. Og lyktene (laser? De rekker i hvert fall 600 meter) er annerledes.

Plutselig har vi altså den gamle Phantom VII som har møtt konseptbilen 103EX og som derfor, plutselig, er blitt en moderne Phantom.

Ny plattform
Den er da også, får vi beskjed om, bygget på en helt ny plattform. Den skal Rolls-Royce være alene om, men den kommer også til å ligge under Cullinan, når den kommer. Masse dobbelthudet aluminium som dels gjør den enda stivere enn før (pluss 30 % - hva nå det måtte bety) og med enda bedre støydemping.

Den støydempeste noensinne, sier Goodwood, 10 prosent støysvakere enn forgjengeren ved 100 km/t, blant annet takke være støydempende skum i dekkene, 6 mm dobbelte ruter og 130 kg støydempende materialer.

Heldigvis beholdt de den analoge klokken slik at de kanskje fremdeles kan hevde at det høyeste man kan høre i en Rolls Royce er uret. Resten av instrumentene er digitale, selv om de runde klokkene er omgitt av ekte kromringer! Det er også et klart innslag av BMWs iDrive her, hvilket vel er litt nedtur, selv om infotainment-avdelingen er skjult bak et panel som kan skyves til side.

Yndlingskunstgjenstand
Som en spesiell gest til eieren er det satt av et eget, isolert felt, der han kan ha sin yndlingskunstgjenstand. Et lite maleri, en praktfull gammel porselensfigur, eller – som RR demonstrerte – et 3D printet «kart», i gull, av eierens DNA.

Vi snakker selvfølgelig luksus med stor L hele veien, slik at du kan for eksempel være sikker på at baksetet er mer orientert mot Det Gode Liv enn Det Gode Kontor Livet. Her er det ikke spor av PC eller in-your-face kommunikasjonsutstyr.

«Våre kunder vil slappe av når de kommer om bord» sier sjefen selv, Torsten Müller-Ötvös, og de har dratt komfortaspektet så langt at baksetene er forsiktig vinklet mot hverandre, slik at man kan føre en god samtale uten å vri nakken ut av ledd.

Og som en liten detalj for å vise hvor langt Rolls-Royce tenker: når du skrur på varmen i baksetene, varmes samtidig både armlenene, trekket på C-stolpen og dørtrekket opp.

Overkill?

Jeg skal vedde på at det ikke tar lang tid før andre premium-merker har oppdaget at det er noe de har glemt bort i farten.

Bilen kjører sikkert glimrende. Luftfjæring, eller det de kaller proaktiv demperkontroll, med et kamera som leser veien foran og et chassis som reagerer på alle beskjedene fra dekk, karosseri, rattvinkel og kamera.

Hjelper føreren
Nå er Fantomet også endelig ajour med alle sjåførstøtte-funksjoner, i retning av filholder og nødbremsing og alt det der (selv om vi får vel aldri noe bevis for det gjennom EuroNCAP) – de har faktisk gått enda litt lengre. 8-trinns ZF’en styres faktisk av GPS nå, slik at den kan finne på å gire opp eller ned forholdsvis uventet, men i ettertid viser det seg å ha vært smart, på grunn av terrenget.

Ikke at de om bord vil merke at den skifter gir.

Men dette er litt «velkommen etter». Lastebiler har hatt det i mange år allerede.

Det utrolige er at bilen faktisk er kortere enn forgjengeren. Riktignok bare med 10 cm eller no’slikt. Når man ser bilder av denne bilen er det liksom umulig å tenke seg den som kortere enn noe som helst.

Nå er det også slutt på at en Rolls puster selv. Her får V12-motoren hjelp at et par turboer – men vi snakker fremdeles 6,75 liter. Dermed er vi oppe på 563 hk (opp fra litt over 450) og hele 900 Nm allerede fra 1700.

Til 100 på 5,3 sekunder
Utrolig nok oppgir Rolls-Royce noe så vulgært som nulltilhundre-tider. 5,3 sekunder for den «vanlige» og 5,4 for den med lang akselavstand.

Hvor lang lang er aner jeg ikke i denne sammenheng. Rolls-Royce er fremdeles schtumm når det gjelder Mål&Vekt, bortsett fra at de forteller om en mindre bensintank enn før (88 liter mot 100 – samme rekkevidde p.g.a. lavere forbruk) – og den korte bilen måler 577 cm mens den lange ender på seks meter.

Det som er litt interessant her er at den nye plattformen er bygget slik at den kan ta mange forskjellige drivlinjer (hybrid, batterielektrisk, firehjulsdrift) og designsjef Giles Taylor sier begeistret at den nye Phantom har gitt en ramme som han kan skape en lang serie fremtidige luksus-Rollser fra.

«I virkeligheten er dette et kjempemessig coachbuilding-prosjekt», sier han til CAR.

Kanskje vi kan se frem til virkelige variasjoner, kanskje av førkrigskarakter, i Roller-familien igjen.

Powered by Labrador CMS