Grand Basel

Grand Basel
Andrea Zagato med sitt Zagato IsoRivolta Vision Grand Turismo Concept
Grand Basel

Grand Basel

Grand Basel
Lo Res car
Grand Basel
Andrea Zagato avduker litt av bilen sammen med Paolo Tumminelli
Grand Basel
Designerne Alfredo Haberli og Giorgetto Giugaro
Grand Basel
1935 Avions Voisin C25 Aerodyne med Rene Rey from Fondation Hervé
Grand Basel
Designer Rem D. Koolhaas viste sin Lo Res car
Grand Basel
Giorgetto Giugaro med sin 1962 Bertone Corvair Testudo

Ny bilutstilling – for jåleklassen

Art Basel er et kommersielt kunst-event som ikke bare samler folk fra hele verden – konseptet er eksportert til store deler av verden også. Nå lanserer de noe tilsvarende for fire hjul, med skikkelig banning i kjerka.

Publisert Sist oppdatert

Akkurat som beskrivelsen av Art Basel låter det når Stephan Peyer, sjefen for MCH Gruppen – de som arrangerer kunst-salongen – skal beskrive sitt nye initiativ: Grand Basel. «En tidsriktig ramme for Automobil Kultur», kaller han det.

Planene ble presentert noen dager i forkant av konvensjonelle IAA (som lider under et betraktelig frafall av bilprodusenter) og fant sted i, selvfølgelig, Basel. Og vi ble lovet første forestilling i september neste år – med det hele eksportert videre til Miami Beach og Hong Kong (akkurat som Art Basel).

Nå betyr vel ikke dette at biler er blitt kunst, men det betyr helt klart at biler som konkrete objekter for investeringer begynner å bli like godtatt som kunst.

Heldigvis er Peyer ganske klar på hva slags biler de skal vise. «Sjeldne Oldtimere, eksklusive, nye produksjonsbiler og spennende konseptbiler». Det kommer med andre ord ikke til å ødelegge noe for entusiastene.

Det er en hyggelig fyr fra Universitetet i Köln, professor Paolo Tumminelli, som skal være kurator her. Han har skrevet en og annen bok, så jeg har sånn omtrent følelse av hva som skal vises der. Jeg kommer ikke til å stå i køen for å slippe inn, for å si det sånn.

Og allerede ved presentasjonen var det samlet noen biler som antydet hva slags biler som skal berike Basel-publikummet.

For eksempel var Andrea Zagato der med sitt konsept Iso Rivolta Visison. Hans kone er født Rivolta, bilen kommer til å bli kjørbar på Gran Turismo i løpet av høsten, og skal avsløres fullstendig på Grand Basel neste år.

Rem Koolhaus var der med sin Lo Res Car og det fantes et eksempel på Le Corbusiers favorittbil, en Voisin Aerodyne fra 1935. Dessuten var Giorgetto Giugiaro til stede med sin tidlige 1963 Testudo-versjon av Chevrolet Corvair.

Denne solide kunstneren, som forresten også skal være med i den komiteen som skal si ja til mellom 100 og 250 kulturautomobile Grand Basel-kunstverk, sa i et intervju med Der Spiegel noe som kanskje allikevel kan gjøre deler av neste års premiere litt spennende.

«Sikkert flott for folk som kan unne seg fem meter lange biler. Men hva er poenget når bare to eller tre får plass inni? Det er en sløsing med det offentlige rom. Et intelligent samfunn burde sette grenser for slikt. Kanskje ved å lovfeste at biler ikke skal være mer enn fire meter lange, kanskje fire og en halv – det holder fint.»

«Mobilitet-fremtiden er helt avhengig av slike retningslinjer. Se bare ute på veiene: flotte biler, Porsche, Ferrari eller VW og Fiat – de krabber sakte etter hverandre i endeløse køer.»

Det er vel imidlertid fare for at han ikke innfører noen slik grense for Grand Basel. Allikevel er det hyggelig å høre at sånne folk er enige med oss – se hvordan vi konkluderte i vår omtale av det siste «mesterverket» (sikkert inkluderbar i Grand Basel 2018) fra Mercedes:

«Det er ikke lenger plass til sånne som deg!» skrev vi.

Powered by Labrador CMS