-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Ny bilutstilling – for jåleklassen
Art Basel er et kommersielt kunst-event som ikke bare samler folk fra hele verden – konseptet er eksportert til store deler av verden også. Nå lanserer de noe tilsvarende for fire hjul, med skikkelig banning i kjerka.
Akkurat som beskrivelsen av Art Basel låter det når Stephan Peyer, sjefen for MCH Gruppen – de som arrangerer kunst-salongen – skal beskrive sitt nye initiativ: Grand Basel. «En tidsriktig ramme for Automobil Kultur», kaller han det.
Planene ble presentert noen dager i forkant av konvensjonelle IAA (som lider under et betraktelig frafall av bilprodusenter) og fant sted i, selvfølgelig, Basel. Og vi ble lovet første forestilling i september neste år – med det hele eksportert videre til Miami Beach og Hong Kong (akkurat som Art Basel).
Nå betyr vel ikke dette at biler er blitt kunst, men det betyr helt klart at biler som konkrete objekter for investeringer begynner å bli like godtatt som kunst.
Heldigvis er Peyer ganske klar på hva slags biler de skal vise. «Sjeldne Oldtimere, eksklusive, nye produksjonsbiler og spennende konseptbiler». Det kommer med andre ord ikke til å ødelegge noe for entusiastene.
Det er en hyggelig fyr fra Universitetet i Köln, professor Paolo Tumminelli, som skal være kurator her. Han har skrevet en og annen bok, så jeg har sånn omtrent følelse av hva som skal vises der. Jeg kommer ikke til å stå i køen for å slippe inn, for å si det sånn.
Og allerede ved presentasjonen var det samlet noen biler som antydet hva slags biler som skal berike Basel-publikummet.
For eksempel var Andrea Zagato der med sitt konsept Iso Rivolta Visison. Hans kone er født Rivolta, bilen kommer til å bli kjørbar på Gran Turismo i løpet av høsten, og skal avsløres fullstendig på Grand Basel neste år.
Rem Koolhaus var der med sin Lo Res Car og det fantes et eksempel på Le Corbusiers favorittbil, en Voisin Aerodyne fra 1935. Dessuten var Giorgetto Giugiaro til stede med sin tidlige 1963 Testudo-versjon av Chevrolet Corvair.
Denne solide kunstneren, som forresten også skal være med i den komiteen som skal si ja til mellom 100 og 250 kulturautomobile Grand Basel-kunstverk, sa i et intervju med Der Spiegel noe som kanskje allikevel kan gjøre deler av neste års premiere litt spennende.
«Sikkert flott for folk som kan unne seg fem meter lange biler. Men hva er poenget når bare to eller tre får plass inni? Det er en sløsing med det offentlige rom. Et intelligent samfunn burde sette grenser for slikt. Kanskje ved å lovfeste at biler ikke skal være mer enn fire meter lange, kanskje fire og en halv – det holder fint.»
«Mobilitet-fremtiden er helt avhengig av slike retningslinjer. Se bare ute på veiene: flotte biler, Porsche, Ferrari eller VW og Fiat – de krabber sakte etter hverandre i endeløse køer.»
Det er vel imidlertid fare for at han ikke innfører noen slik grense for Grand Basel. Allikevel er det hyggelig å høre at sånne folk er enige med oss – se hvordan vi konkluderte i vår omtale av det siste «mesterverket» (sikkert inkluderbar i Grand Basel 2018) fra Mercedes:
«Det er ikke lenger plass til sånne som deg!» skrev vi.