-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Tidlig generasjonsskifte
Bare fem år etter den kom på markedet skal BMW X5 pensjoneres. I stedet kommer to nye modeller.
Det er sjelden en bil har så kort levetid som fem år, men hos BMW skal alle modeller over på en ny, felles arkitektur (CLAR) som er mindre, stivere og mer fleksibel enn dagens plattform.
Denne skal benyttes for både SUV-er og andre karosseriformer fra X3 / 3-serie og oppover.
Den nye X5-modellen får tilsvarende mål som dagens modell, og det meste av design blir også overført. Vi snakker med andre ord mer om evolusjon enn revolusjon.
Under skallet kommer nye tekniske løsninger, inkludert nye motorer, girkasser og elektroniske hjelpemidler som tar oss stadig lengre inn i den autonome verden.
Dagens X5 er BMWs mest populære SUV i Norge, og den femte mest solgte BMW totalt, med 1158 nyregistrerte biler hittil i år ifølge OFV.
Av disse utgjør hybrid-utgaven 88 prosent, så vi får for BMW Norges skyld håpe at den kommer raskt på programmet etter modellskiftet.
Amerikansk
Nye X5 skal som dagens modell bygges ved BMW-fabrikken i Spartanburg, South Carolina, hvor den deler samlebånd med andre X-modeller fra X3 og oppover.
Det er bare X1 og den kommende X2 som produseres i Europa, men disse deler da også plattform med Mini-modellene (UKL1) og har forhjulsdrift som standard.
Og snart kommer ytterligere en modell på båndet når produksjonen av X7 – den første 7-seteren – starter om noen måneder. Modellen er primært viktig for det amerikanske markedet, men vi får trolig også se den på vårt kontinent etter hvert.
Vi møtte X7 i konsept-utgave på Frankfurt-utstillingen, og illustratørene hos Automedia har manipulert frem et bilde av hvordan modellen vil se ut i produksjonsform.