-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fremtiden er her – nå!
Hyundai viser sin nye hydrogenbil på elektronikkshowet i Las Vegas. Og for første gang får vi vite hva den skal hete.
Det er langt fra første gang vi ser denne fremtidsrettede bilen som henter energi fra kombinasjonen brenselcelle / batteri.
Først dukket den opp som konsept på Genève-utstillingen i fjor, så ble den vist i mer ferdig form på hjemmemarkedet i august, og en måned før jul viste vi spionbilder av en umaskert bil på test i Tyskland.
Dermed har du allerede fått det meste av informasjon, men navnet har ikke vært offentlig. I dag kan vi avsløre at den skal hete NEXO, og at den selvsagt blir en teknologisk spydspiss for Hyundai som sammen med Toyota fremstår som de ivrigste pådriverne for hydrogen.
Mens ix35 Fuel Cell er basert på en eksisterende modell, er Nexo bygget for formålet fra bunnen av på en dedikert plattform.
Uten å si etter hvilken målemetode, men vi kan vel anta at det er den altfor snille NEDC, oppgis rekkevidden til 800 kilometer på full tank. Det er en økning på rundt 30 prosent sammenlignet med ix35.
Normalt er kaldt klima et problem for brenselceller, men Hyundai sier Nexo kan startes i løpet av 30 sekunder i så lave temperaturer som - 29 grader celsius og kan kjøres selv når termometeret viser minus 49.
Elmotoren yter 120 kW (163 hk) – opp fra 100 kW i ix35. Dermed gjør den null til hundre på 9,5 sekunder, som er en reduksjon på tre sekunder.
Med en lengde på 467 cm, en bredde på 186 cm og en høyde på 163 cm er den lengre og bredere, men litt lavere enn ix35. Akselavstanden er strukket med 15 cm til 279 cm.
Hvor stort bagasjerommet er, kan jeg dessverre ikke fortelle deg, men det er ingen tvil om at Nexo er både mer elegant og langt mer praktisk enn ix35 Fuel Cell.
Bilene som stilles ut i Las Vegas har en del innovasjoner på den autonome fronten, som blindsone-monitor som benytter kameraer rundt hele bilen, samt automatisk filholder som styrer bilen automatisk i hastigheter mellom null og 145 km/t.
Og selvsagt kan den parkere automatisk mens du står på utsiden og følger med.
Hyundai Nexo skal på markedet tidlig 2018, men vi vet foreløpig ikke mer om hvor den skal selges. Den norske importøren har jo hatt en viss suksess med ix35 Fuel Cell, 38 slike ble registrert i fjor, så kanskje vi blir et av pilotmarkedene?