Range Rover Sport opp Tianmen-fjellet og -trappen

Range Rover Sport opp Tianmen-fjellet og -trappen

Range Rover Sport opp Tianmen-fjellet og -trappen

Range Rover Sport opp Tianmen-fjellet og -trappen

Range Rover Sport opp Tianmen-fjellet og -trappen

Range Rover Sport opp Tianmen-fjellet og -trappen
Ho-Pin Tung
Range Rover Sport opp Tianmen-fjellet og -trappen
Phil Jones og Ho-Pin Tung
Range Rover Sport opp Tianmen-fjellet og -trappen

Range Rover Sport opp Tianmen-fjellet og -trappen

Range Rover Sport opp Tianmen-fjellet og -trappen

Range Rover Sport opp Tianmen-fjellet og -trappen
Ho-Pin Tung og Phil Jones
Range Rover Sport opp Tianmen-fjellet og -trappen

Range Rover Sport opp Tianmen-fjellet og -trappen

Range Rover Sport opp Tianmen-fjellet og -trappen

Range Rover Sport opp Tianmen-fjellet og -trappen

Range Rover Sport opp Tianmen-fjellet og -trappen

Range Rover Sport opp Tianmen-fjellet og -trappen

Range Rover Sport opp Tianmen-fjellet og -trappen

Range Rover Sport opp Tianmen-fjellet og -trappen

Range Rover Sport opp Tianmen-fjellet og -trappen

Range Rover Sport opp Tianmen-fjellet og -trappen

Klatret 999 trinn

En Range Rover Sport rattet av en Formel E-fører satte nettopp verdensrekord i trappeklatring med bil: 999 trinn i ett jafs.

Publisert Sist oppdatert

At Range Rover Sport i ladbar hybrid-utgave virker å være en fabelaktig allround-bil har vi allerede slått fast, men det slo i hvert fall ikke meg da jeg satt bak rattet i den at den også skulle kunne klatre en av verdens mest kjente trapper.

I Tianmen-fjellet, øst i Kina, ligger nemlig det som ofte kalles «Heaven’s Gate» - Himmelens port – et svært hull i fjellet (noe à la Torghatten). Trappen opp til hullet består av 999 trinn, og er normalt forbeholdt gående.

I hvert fall til noen fra Land Rover trasket oppover, og på det 214. trinnet tenkte «det må da for pokker være mulig å kjøre opp denna trappa?».*

Som tenkt, så gjort.

Med Formel E-fører Ho-Pin Tung – han kjører Formel E for Panasonic Jaguar, naturligvis – bak rattet, klatret en Range Rover Sport P400e seg opp alle 999 trinnene.

Først måtte bilen riktignok takle de 99 svingene opp Tianmen-fjellveien – Drage-veien, som det også er kjent som. Dermed fikk hele «ekspedisjonen» navnet «Dragon Challenge».

Unngå hjulspinn
Nå har du kanskje sett hovedbildet til denne artikkelen – kanskje har du allerede bladd deg gjennom bildegalleriet – og tenkt at dette må ha gått seigt fremover? Aldeles ikke. At de 11,3 kilometer lange svingete fjellveiene ble tatt i solid fart med en racingfører bak rattet, er ingen overraskelse (denne seksjonen ble gjort i bilens Dynamic-modus, ifølge Land Rover).

Men også i trappa skytes det fart allerede fra første trinn, og jeg er ikke sikker på om Ho-Pin er borti absolutt alle av de 999 trinnene på vei oppover. Med den bratte hellingen er ikke dette barnemat akkurat, men Ho-Pin får det til å se sånn ut.

- Du vil ikke få hjulspinn opp der, for da mister du grep – og fordi det er så bratt vil du ikke miste moment heller, for da har du ikke nok fart til å komme opp, sier Phil Jones, opplevelsesansvarlig hos Land Rover.

Han vet ett og annet om ugunstige kjøreforhold.

Krevende, sier F1-erfaren fører
- Det er to hovedseksjoner her. Den ene varierer mellom 26 og 30 grader, den andre 44 til 45. De siste 400 trinnene er i 45 grader, sier Jones.

Sjekk bare videoen for å se farta Ho-Ping har for å komme seg opp – ikke noe for pyser.

- Jeg har opplevd Formel E, Formel 1 og vunnet på Le Mans, men dette var utvilsomt en av de mest krevende kjøre-utfordringene jeg har vært borti, sier føreren selv.

Da vet vi i hvert fall det: Trenger du bil som kan forsere en 99-svingers fjellvei, og deretter en 999-trinns trapp opp et fjell, så er det i hvert fall én bil som klarer det.

Fun fact: Ho-Pin tung kjører ikke bare Formel E, men også WEC. Der kjører han for racingteamet til Jackie Chan!

*: Ja, hele denne setningen er noe jeg har funnet på, men det er en morsom tanke.

Powered by Labrador CMS