-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Dobbel overraskelse fra Volkswagen
At Volkswagen skulle dukke opp med en femseters Atlas var for så vidt ventet, men kanskje ikke at den ble så bra. En Uber-Amarok var derimot en nyhet. Og navnet som vanlig, skal vi si – sært.
VW Atlas er en amerikansk spesialitet som selges i USA og Canada, og i Kina – der som Teramont.
At man gjør en fem-seter av en syv-seter er kanskje ikke akkurat noen kioskvelter, men den nye, krympede Atlasen fikk allikevel stor oppmerksomhet da den debuterte i New York nå i påsken.
Den byr jo på noen nyheter også da. For eksempel er den gamle Atlas-designen blandet opp med noen spennende spor fra den nye Touareg. Den er nesten 20 cm kortere enn syvseteren, men på samme akselavstand og med svært korte overheng.
Resultatet blir ganske muskuløst. Og selv om dette kalles et før-produksjons eksemplar, kan vi nok vente identiske proporsjoner når den kommer i salg.
Overdrevne 22-tommers hjul, innvendig opplysning av grillen og litt for mye oppmerksomhet rundt eksosrørenes avslutning, vil nok derimot være blant de detaljene som blir lettere modifisert til produksjonsstart.
Interiøret har også mye av de siste Folkevognene i seg, med 12,3 pluss 10,1 tommers skjermene og 3d-aktig kart på naven.
Den drives av 3,6-liter i V6-form på 276 hk, pluss to elmotorer. Den foran på 54 hk og den bak på 114.
Batterikapasiteten er nok til 26 amerikanske miles uten noe fossil hjelp. Og med alle systemer på GO, har vi 355 hk gjennom en seks trinns DSG-kasse med 5,4 sekunder før du kan si Hundre!
Det er fem kjøre-moduser, der det er ren bakhjulsdrift i EV-modusen. Men egentlig er dette en forhjulstrekker, der bakakselen går på jobb «on demand» med både V6-en og batteriet som inspirasjon.
Det finnes en torque boost funksjon også, som løfter maks dreiemoment til 670 Nm.
Et annet alternativ er en mild hybrid der V6-motoren får hjelp av et 2,0 kWh batteri.
Uansett drivkilde har du 4Motion-systemen med syv kjøre-profiler – du må selv avgjøre om du skal stille inn på grus, sand eller søle. Og har du den in On Road, kan du velge mellom Eco og Comfort!
Alle regner med produksjon av kort-Atlasen ganske tidlig neste år.
Og alle regner med produksjon av den nye Pickupen også. For dette er noe VW har manglet i sin USA portfolio.
De som kan dette sier at det i første rekke er Hondas Ridgeline som har vært modell for den nye modellen. Og bedre forbilde kan man visstnok ikke ha.
Men først og fremst: bilen er til de grader bygget på den ordentlige Atlasen at Atlas-navnet er preget inn med verdens største bokstaver både foran og bak.
Allikevel har den fått et navn: «Tanoak» heter den.
Det låter omtrent som når min trivelige tante, med ubegripelig jydsk aksent, oppfordret oss til endelig å ta mer av ett eller annet. Kremfløte med fettklumper, for eksempel.
Her har vi Atlas opp til B-stolpen, men så er MQB-plattformen forlenget slik at man får plass til både bakdører og et plan som er mer enn halvannen meter lang.
Den obligatoriske døren i bakveggen er der også, heldigvis, slik at det er plass til lange ting på innsiden og ikke utenfor bakover. (Men merkelig nok har ikke denne nedsveivbar bakrute, som også er ganske populært på slike biler i Amerika).
I forhold til Atlas har den fått en ny grill også, nye lys, og et høyere panser – dessuten er den utstyrt med obligatorisk off-road stash – i hvert fall for denne utstillingen. Sammen med god bakkeklaring – det er snakk om 25 cm.
Som den står i New York nå har den en Atlas-typisk V6 motor på 266 hk og 360 Nm, og her kan du ikke koble ut bakakselen akkurat.
Spesifikasjonene blir nok valgt etter månedens smak når bilen kommer i produksjon, men det kan ikke være tvil om at dette er en modell som kommer til å gjøre en del for VW-renomméet i USA i årene som kommer.
Den fyller et veldig stort hull i USA-katalogen.