-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Verdens (fyll ut det som passer) SUV
Denne skapningen er åpenbart tegnet i Kina, er basert på en amerikaner og bygget i Europa. Og hvis du spør hvorfor, så har du ikke skjønt noe.
Det er jo ingen som trenger verdens styggeste / råeste / dyreste / treigeste / tyngste / svarteste (finn gjerne på mer) SUV, men det er jo det som gjør at vi har den.
For det er åpenbart alltid noen som skal ha verdens et-eller-annetste – så lenge eksklusiviteten varer.
Og her regner jeg med at Karlmann King ikke blir noen suksess i folkelig forstand, slik at den vil slutte å bli eksklusiv.
Paradokset starter jo med en gang. Vitsen med stealth-design, på fly for eksempel, er jo at ingen skal få øye på deg. Her må jo hensikten være motsatt, et intenst ønske om at så mange som mulig skal få øye på deg.
Logikken i denne oppskriften er jo egentlig like opplagt som når du bruker Facebook for å skjelle ut Facebook fordi den har lagt seg oppi privatlivet ditt!
Dette er altså en Bat-SUV som har sirkulert på noen utstillinger (Bejing, Dubai for eksempel) siden 2016, men nå skal den visstnok bygges i 12 eksemplarer. Man har sågar presentert en pris: 2,16 millioner dollar.
Du får i hvert fall et fantastisk interiør, purpur på noen bilder – men du kan velge nøyaktig hvor vulgært du ønsker det. Det hele ser ut som den våte drømmen til en galeaktisk arveprins med sjeik-bakgrunn.
Og siden du sikkert ikke kommer til å bry deg om førsetet, kan du sitte baki der og leke med elektriske armstøtter, satellitt-telesystemer og touch-skjermer hvor du snur og vender deg mens du heller champagnen fra riktig tempererte flasker.
Sjåføren vet det kanskje ikke, men egentlig kjører han en Ford F550 som har seks trinns automat, en slags firehjulsdrift og luftfjæring. Det siste er sikkert veldig nødvendig hvis du skal holde 4500 kg (6000 hvis den er skuddsikker) på veien med en viss komfort.
Det gode med denne historien er at den minnet meg på at Ford jo faktisk har en V10 motor. Den tilhører det som het Triton-familien da hele modul-programmet ble lansert i 1991.
Egentlig en nydelig motor med en overliggende kam på hver blokk – og husk hva en tilsvarende truck-motor gjorde for Viper i sin tid.
Her snakker vi derimot ikke akkurat om sportsvognegenskaper.
Selv om motoren yter rett under 400 hk fra sine 6,8 liter, er det jo åpenbart at den har nok å dra på her. Vi blir i hvert fall fortalt at toppfarten er forsiktige 140 km/t. Ursus har i hvert fall ikke mye å frykte.