Porsche 911 GT3 RS på Nürburgring
Lars Kern (t.v.) og Kevin Estre
Porsche 911 GT3 RS på Nürburgring
Kevin Estre feirer rekordrunden sammen med Eugen Oberkamm og Andreas Preuninger
Porsche 911 GT3 RS på Nürburgring

Porsche 911 GT3 RS på Nürburgring

Porsche 911 GT3 RS på Nürburgring

Porsche 911 GT3 RS på Nürburgring

Stadig raskere GT3 RS

Porsche har tatt med sin nye 911 GT3 RS på Nordsløyfa. Resultatet kan du se på video.

Publisert Sist oppdatert

Det er ikke så mange gatelovlige biler som har tatt seg rundt Nordsløyfa på under 7 minutter, men nå har Porsche tre av dem etter at nye 911 GT3 RS noterte tiden 6 minutter og 56,4 sekunder for noen dager siden. Det er en forbedring på hele 24 sekunder fra forrige generasjon GT3 RS.

Fra tidligere har Porsche sprengt 7-minutters-barrieren med 918 Spyder og 911 GT2 RS.

Porsches fabrikkfører Kevin Estre delte på kjøringen med testfører Lars Kern, men det var franske Estre som til slutt sto igjen med den raskeste tiden. Som vanlig under rekordforsøk ble tiden satt rundt den 20,6 kilometer lange banen.

– Ingen andre Porsche-modeller ligger så tett opptil racing som nye 911 GT3 RS. Mange innovative ideer fra motorsport er overført til gatebilen, sier Steffen Walliser, visepresident for motorsport og GT-biler.

Førerne kjørte to runder hver, og alle tidene var under syv minutter – ja, faktisk skilte det bare tideler på beste og dårligste tid.

– Dette viser ikke bare at GT3 RS har krefter nok, men også at den har ekstreme kjøreegenskaper når grensene presses, sier Andreas Preuninger, direktør for Porsches GT-biler.

29-årige Estre startet sin rekordrunde under ideelle forhold kl. 11.40 den 16. april, med temperatur på 14 grader i lufta og 18 på banen.

– Denne runden var en aha-opplevelse for meg. Gjennom de raske kurvene og under innbremsing spesielt, ligger GT3 RS svært nær opptil vår GT3 R racerbil, sier Estre.

– Det skyldes i stor grad også den nye generasjonen dekk for gatelovlige sportsbiler. Jeg elsker motoren i GT3 RS – opptil 9000 omdreininger fra en sekssylindret boxer føles fantastisk. Lyden er en drøm, og dreiemomentet massivt, fortsetter han.

Kevin Estre har vært fabrikkfører for Porsche siden 2016. Han kjører 911 RSR i FIA WEC – det offisielle verdensmesterskapet for GT-biler og prototyper som inkluderer Le Mans. I tillegg kjører han ADAC GT Masters i en Porsche 911 GT3 R.

Dette er de samme bilene som norske Dennis Olsen konkurrerer med i årets sesong.

Under rekordrundene var bilen utstyrt med siste generasjon Michelin Pilot Sport dekk i dimensjon 265/35 ZR20 foran og 325/30 ZR21 bak – dekk som er fullt lovlige til gatebruk.

GT3 RS med racingtunet chassis og en normalt pustende fireliters boxermotor på 520 hester debuterte på årets Genève-utstilling i mars. Den gjør null til hundre på 3,2 sekunder og har en toppfart på 312 kilometer i timen.

Powered by Labrador CMS