-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Revolve-biler presentert
Revolve, NTNUs team som konkurrerer i Formula Student, hadde i går en fantastisk presentasjon av sin nyeste bil. Samtidig som fjorårets bil ble vist frem i ny versjon. Nå som deltaker i den autonome racing-klassen.
Det skjer masse i studentmiljøet i Trondheim, men likevel klarte de rundt 70 medlemmene av årets Revolve-team å skape så mye buzz rundt sin nyeste racerbil at de hadde klart å fylle Samfunnet da de dro lakenet av den i går kveld.
Og ikke bare det, de klarte å lage en gjennomført forestilling som ikke sto tilbake for noen av de «profesjonelle» bilintroduksjonene jeg har vært med på i årenes løp.
Faktisk var den på mange måter bedre, for når ingeniør-aspiranter presenterer en teknisk tour-de-force for andre ingeniør-aspiranter, kan man tillate seg å gå litt i dybden på det tekniske.
Når forsamlingen for eksempel blir fortalt at det var brukt 750.000 CPU-timer på aerodynamisk simulering, og at det tilsvarer 22 år på en vanlig PC, skjønner forsamlingen at dette er noe som fortjener applaus, og forsamlingen applauderer.
Forsøk slikt på en vanlig bilintroduksjon, og forsamlingen hadde sovnet i går.
Men dette illustrerer samtidig noen av de andre kvalitetene ved disse folkene som bruker all sin fritid, og ganske mye av den tiden som ikke burde være fritid også (de har introdusert en ny øvelse: Sleep Faster – selvfølgelig får man da tid til mye mer): de er nemlig også svært dyktige til å presentere.
Et eksempel var de to glimrende konferansierene. Aida Angell er årets ansvarlige for Marketing teamet (som også er en av øvelsene i Formel Student), og Harald Lønsethagen er ansvarlige for autonombilens Guidance & Control Team.
Her dukket de opp som den samlende delene for hele arrangementet.
De fikk opp den allerede glade stemningen til de grader, da Aida introduserte Revolve-teamet for 2017! Og Harald fortsatte med å dra opp publikum ved å fortelle at de skulle avduke de to bilene – og tre prominente gruppesjefer!
Hvis dette var ufrivillig forsnakkelser, var det smart, hvis de var lagt inn i manus, var det genialt, for stemningen var på topp derfra og ut – to og en halv time senere.
Den ble ikke mindre topp da prosjektsjefen selv, Cornelia Reme-Ness, kom på scenen og snakket om hva og hvorfor og om å flytte grenser og lære seg selv å kjenne. Og samtidig kunne fortelle navnet på den nye bilen: Atmos.
Tidligere har de hatt bl.a. Gnist, og fjorårets bil het Eld. Det er den som skal kjøre den nye autonome klassen i år, mens Atmos har tatt over der den gamle slapp.
Jeg skal ikke gå inn på verken lidaren eller kameraene og alle programmene som er skrevet til den autonome, som faktisk hadde sin første forsiktige prøvetur dagen før avdukingen.
Jeg skal heller ikke bruke for mange ord på Atmos, bortsett fra å påstå at den har den mest aggressive aeroen ever, at den har en vanvittig avansert opphengning og at den ser glimrende ut.
At de samtidig har fått plass til navn og logo på alle de gode hjelperne, er også imponerende – for dem er det mange av.
Mens bilen fra førstegangsgjengen fra Agder nøyer seg med å delta på Silverstone i år, skal Revolve kjøre i Ungarn, Spania og Tyskland – så der røyk den sommerferien. Men etter en amputert juleferie og en påskeferie som ingen hadde, begynner de vel å bli vant til slikt.
Det var forresten en rekke andre taler også, som berømmet og beundret laget. Skolens prorektor, Anne Borg, var godt klar over at dette tok tid – men hun vet jo samtidig at hun jobber på en skole som har fått racerbil inn som eget fag – og det er ikke få master- og bachelor-oppgaver som skrives rundt disse bilene.
Hans Petter Blokkum representerte en av hovedsponsorene. Han er konserndirektør for HR og sikkerhet i Kongsberg Gruppen – og de har faktisk vært med de forskjellige Revolve-gruppene helt siden 2012 – året etter at den første bilen kom på hjul.
Den andre hovedsponsoren er Bertel O. Steen, og derfra kom Are Borvik Knutsen, direktør for Tjenesteutvikling og innovasjon og var veldig klar på hvorfor de sponser et prosjekt som dette.
Et selskap som Bertel O. Steen er i sterk omstilling, de trenger folk som tenker nytt og som har kunnskaper som ikke akkurat er alminnelige. For eksempel evnen til å behandle store datamengder og få noe ut av dem.
For Bertel O. Steen er det viktig å gjøre seg attraktiv som arbeidsgiver, og Knutsen fortalte at selv om de bare så vidt var med i fjor, men er med for fullt nå, synes han det virker som de har nådd gjennom allerede.
«Vi utlyste to spesielle sommervikar-stillinger hos oss, utelukkende for NTNU-studenter. Responsen var overveldende».
Og han avsluttet ganske greit med å si at «dersom jeg som arbeidsgiver ville fått en CV der det står Revolve, ville det blitt innkalling til intervju med en gang».
Det beste inntrykket av hva det dreier seg om fikk vi allikevel fra en av prosjektets deltakere. Alt dette slitet og strevet for å bygge en racerbil – det kan jo bare forklares med en ting, sa han: Lidenskap!
Det var åpenbart at salen også forsto det.
Vi kommer tilbake til årets tre norske Formula Student team i den kommende utgaven av BIL (du kan lese litt om dem i det bladet som står i kioskene nå, også). Og dersom du tror jeg overdriver når jeg snakker om en proff presentasjon kan du gå inn og sjekke selv: Her finner du to og en halv times opptak fra hele forestillingen.