-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Peugeot viser ny 508 SW
Peugeot forteller nå at de skal vise andre generasjon 508 SW på Paris-utstillingen til høsten. Den kommer på markedet tidlig 2019.
I Genève møtte vi en lekker ny 508 sedan. Nå får vi et første glimt av stasjonsvognen, 508 SW, og den ser jo riktig så tiltalende ut.
Det såkalte D-segmentet (mellomstore biler) representerer totalt 1,4 millioner biler i Europa, og det er stasjonsvognene som har dominert segmentet de siste ti årene, til tross for stadig hardere konkurranse fra andre biltyper, og da spesielt SUV-er.
I Norge har OFV valgt en noe annerledes inndeling, de legger flesteparten av disse bilene inn i den såkalte «Mellomklassen», men også her er det stasjonsvognene som dominerer.
Målet til Peugeot er klart og tydelig: Å lage en bil du har lyst til å eie, samtidig som man bryter med det tradisjonelle stasjonsvogndesignet og tilbyr et moderne formspråk, sier PR- og informasjonssjef hos Peugeot Norge, Stian Gihle.
For at nye 508 SW skal fremstå mer dynamisk er den senket med hele seks centimeter (til 142 cm) sammenlignet med forgjengeren. Det at den er nesten like lav som sedanen sikrer optimal aerodynamikk, samtidig som kupeen fortsatt har den gode innvendige takhøyden du forventer.
Lengden er 4,78 meter – bare 3 cm mer enn sedanen.
Selv om det er uvanlig for klassen er rammeløse dører på plass. Det er vel bare Subaru som har valgt en slik løsning på «vanlige» biler tidligere. Dette er valgt for å gjøre bilen så lav og sportslig som mulig. Plassen innvendig er bedre enn på forgjengeren, lover Gihle.
Som på sedanen er grillen det første du legger merke til når du møter en ny 508, selvsagt med den moderne løve-logoen midt i fleisen.
Tilgangen til bagasjerommet er ifølge Peugeot svært enkel. Bagasjeluken kan åpnes manuelt eller automatisk, og lav lasteterskel og bred åpning gjør det lett å få bagasjen inn og ut. Skjult under bagasjeromstrekket får du et bagasjerom på hele 530 liter.
Nye Peugeot 508 SW er utstyrt med siste generasjon assistentsystemer, og er utviklet for å overgå alle krav som stilles fra den stadig strengere EuroNCAP kollisjonstesten.
De siste hjelpemidlene som skiller 508 SW fra resten av modellene til Peugeot er:
- Nattkamera: Systemets infrarøde kamera fanger opp bevegelser foran bilen uansett om det er natt eller bare dårlige kjøreforhold, og har en rekkevidde på hele 200 meter. Det betyr at kameraene når lengre enn lysene rekker, og all informasjon som fanges opp vil bli vist direkte i bilens digitale head-up display for maksimal sikkerhet.
- Adaptiv Cruise Control med Stop & Go-funksjon, samt justerbar avstandsholder. Stop & Go-funksjonen setter bilen automatisk i gang etter stopp på over 3 sekunder, men kan enkelt overstyres ved å trykke på gassen.
- Full parkeringsassistent: Systemet tar kontroll over styring, akselerasjon og bremsing, slik at parkeringen går som en lek.
- LED frontlys med EVS. Lysene følger svingene.
- Aktiv filskiftevarsling.
- Permanent ARS (adaptivt baklys).
I likhet med sedanen, har nye PEUGEOT 508 SW siste generasjons bensin- og dieselmotorer.
Bensinmotorene er på 1,6 liter, og du kan velge mellom følgende alternativer:
- PureTech 180 S&S EAT8
- PureTech 225 S&S EAT8
I tillegg er det fire dieselalternativer med slagvolum på 1,5 og 2,0 liter:
- BlueHDi 130 S&S BVM6
- BlueHDi 130 S&S EAT8
- BlueHDi 160 S&S EAT8
- BlueHDi 180 S&S EAT8
Ladbar hybrid
I andre halvdel av 2019 kommer 508 som ladbar hybrid – en variant som kan bli attraktiv i Norge forutsatt at dagens avgiftsregime opprettholdes. Modellen vil være basert på en turbo bensinmotor og en elektrisk motor lokalisert rett på girkassa (EAT8 automat).
Bilen vil ha en elektrisk rekkevidde på hele 50 km målt etter den nye WLTP-standarden. Toppfart i elektrisk modus er 130 km/t. Batteriene er lokalisert under baksetene, slik at det store bagasjerommet opprettholdes.
Den offisielle lanseringen av 508 SW finner sted på høstens Paris-utstilling, og bilen vil komme for salg i Europa i løpet av januar 2019.