520d 2009

520d 2009

520d 2009

520d 2009

520d 2009

520d 2009

520d 2009

520d 2009

520d 2009

520d 2009

520d 2009

520d 2009

520d 2009

520d 2009

520d 2009

530xd 2007

530xd 2007

530xd 2007

530xd 2007

530xd 2007

530xd 2007

530xd 2007

530xd 2007

530xd 2007

530xd 2007

530xd 2007

530xd 2007

BMW 5-serie (E60/61)

BMW 5-serie sjokkerte da den ble lansert. I dag kan den være mye bil for pengene, bare du ser nøye etter før kjøp.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i Bil 5-2018

Historikk
BMW 5-serien ble i 2003 lansert i helt ny utgave, med kodenavn E60/61 (sedan/stasjonsvogn). Bilen var designet av amerikanske Chris Bangle, og fikk umiddelbart mye kritikk for «flamesurfacing»-designspråket. I dag vil derimot mange si at det har holdt seg veldig godt.

Bilen erstattet E39-generasjonen, og ble etterfulgt av F10 i 2009.

I tillegg til den polariserende designen, ble E60 kjent for å popularisere iDrive-systemet, lansert et par år tidligere i 7-serien – multimedieanlegget som baserte seg på et styrehjul plassert i midtkonsollen. Også dette var utskjelt i begynnelsen, men med tiden ble systemet oppgradert kraftig, ikke minst gjaldt det grensesnittet. iDrive er i bruk i samtlige BMW-modeller på markedet i dag.

E60/61 fikk en facelift i 2007.

Kvalitet
Kanskje den mest kjente problematikken med E60/61 er overgangen fra M47 til N47 dieselmotorer. Sistnevnte har i mange år slitt voldsomt med registerkjedeproblematikk, og det har vært flere tilbakekallinger relatert til denne motoren.

Resultater fra svenske Bilprovningen viser også at 5-serie jevnt over har flere feil enn snittet ved EU-kontroll, og spesielt gjelder det dieselmotoriserte utgaver.

Generelt tips: Sjekk at bilen har fått jevnlige servicer, at motoren går fint (ingen rasling og ren eksos er to gode indikatorer) og at girkassen girer mykt. Husk: Prøvekjør alltid før kjøp.

Med dagens prisnivå på E60/61 kan det være like greit å se etter en modell med rekkesekser.

Drivlinjer/karosseri
Som BMW-er ellers, var også E60 tilgjengelig med en rekke kombinasjoner på drivlinjer. Bakhjulsdrift var standard, og dette var før 4x4-revolusjonen i Norge, så de langt fleste på bruktmarkedet er bakhjulsdrevne. De fire på Finn.no med «forhjulsdrift» er det bare å glemme …

Motorene strekker seg fra 520d/520i – naturlig nok vanligst i Norge – til 550i for bensin (V8) og 535d for diesel (R6). 520i gikk fra å være rekkesekser med 170 hk, til en rekkefirer med 170 hk i 2007. 520d har hele tiden vært rekkefirer.

Automatgirkasse er desidert vanligst, med 90 prosent av bruktmarkedet, mens miksen sedan/stasjonsvogn fordeler seg 43/57 prosent.

Villest av de alle, er M5. Den har V10-motor med 507 hestekrefter, og var tilgjengelig også som stasjonsvogn. Europeiske biler var kun å få med automat, men i USA var den faktisk tilgjengelig med manuell girkasse!

+/-

+ Et stort utvalg i drivlinjer, mange rekkeseksere
+ Bragte BMW inn i den teknologiske tidsalder
+ God bruktbilutvalg
+ Holder seg designmessig godt

- N47-motorene har problemer med registerkjedet
- Bilprovningen viser over snittet mange feil ved PKK
- Mye elektronikk kan gi mye hodebry
- Tidlig iDrive langt mindre intuitiv enn dagens

Tilbakeblikk

- 520d-motoren gir vesentlig raskere respons i "sport"-modus, som du legger inn ved å vippe gearspaken til venstre.

- Du sitter upåklagelig i setet, men sittekomforten ville vært enda bedre hvis rattet kunne trekkes litt nærmere sjåføren.

Sikkerhet

**** (4 gule stjerner, 1 blank stjerne)

E60 scoret fire stjerner i EuroNCAP-testen i 2004. Dette fikk den når organisasjonen testet bilen på nytt etter at BMW utbedret rattstammen, airbagene, programvare og noen smådetaljer. Karosseriet viser seg å være sterkt, med lite deformasjon av dørene i frontkollisjon. Litt trekk for kraftig smell i brysthøyde for fører, og ikke minst for fotgjengersikkerheten som får blankt stryk.

Konkurrentene

Mercedes E-klasse

+ Romslig og komfortabel
- Girkasse-trøbbel, elektronikk

Audi A6

+Quattro, stort utvalg
- Dyre deler, el- og A/C-rusk

Jaguar XF

+ Lekker, kjøreglad
- Usikker kvalitet

Tekst: Odd Erik Skavold Lystad

 
Powered by Labrador CMS