-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Saab 9-3 cab (2004-2012)
Svensk, sjarmerende og sikker. Det er kjerneegenskapene til Saab 9-3 som cabriolet.
Først publisert i Bil 6-2018.
Historikk
Saab hadde god tradisjon med cabrioleter allerede da andre generasjon 9-3 – NG 9-3, som en del Saab-folk liker å kalle den – ble introdusert i 2002. Cabrioleten ble lansert året etter, med 2004 som første modellår. Dette var fjerde generasjon cabriolet for Saab, etter to ganger 900 og forrige 9-3 – selv om den siste 900 og første 9-3 teknisk var ganske like.
Cab-utgaven av 9-3 har naturligvis mye til felles med 9-3-modeller ellers, og motorer, girkasser og plattform generelt deles mellom alle 9-3-er.
Gjennom de årene NG 9-3 var på markedet fikk den flere oppgraderinger, og spesielt ansiktsløftningen i 2008 er merkbar. Da fikk bilen en helt ny front, med skarpere design. Året før ble interiøret oppgradert med flere GM-generelle detaljer, blant annet klimakontroll og multimedieanlegg. Det siste til glede for de som vil bytte det ut selv – tidligere NG 9-3-modeller har et fiberoptisk anlegg som er langt vanskeligere å gjøre noe med selv.
Kvalitet
En av kjernekompetansene til Saab har i mange år vært turbomotorene, og bensinmotorene med turbo er generelt ganske solid. Oljeskift bør tas hvert år eller hver 10.000 kilometer – hva enn som kommer først – da er mye gjort.
Et kjent problem med 9-3 er knekte fjærer. Let også etter rust i hjulbuer – også vanlig på 9-3. Før kjøp, sørg for å starte motoren når den er helt kald. Fargen på eksosen er en fin indikator på om motoren går som den skal. Blå eller svart eksos tyder som regel på problemer.
Taket opereres elektrisk, og sjekk her at det beveger seg som det skal. Deler til 9-3 er sjeldent noe problem å få tak i – den deler en del understells- og hjul-komponenter med Opel Vectra, blant annet – men deler til cab-taket kan være litt vanskeligere å finne enn andre mekaniske deler. Sjekk også at selve taket er uten rifter og skader. Karosserideler kan også være en utfordring.
Drivlinjer
Som nevnt er turbobensin noe Saab er kjent for, og det gjelder også i 9-3 cab. Akkurat som i 9-3-er ellers bruker cabrioleten de forvirrende motorsymbolene for å indikere effekt. Modellen som heter 1,8t er i realiteten en 150-hesters 2-liters turbo, mens 2,0t er samme motoren med mer effekt (175). For å gjøre forvirringen komplett, kommer 2,0T (legg merke til stor og liten t/T) med 210 hester.
En 2,8-liters turbo-V6 i forskjellige effektutgaver var største motor i 9-3, men generelt ville jeg holdt meg til 2-literne. En 210-hester gir mer enn nok sprut til den kjøringen 9-3 cab innbyr til.
Både manuelle og automatiske girkasser var tilgjengelig. Mange valgte automat i 9-3 ettersom det var en relativt dyr bil, men ikke vær redd for å velge manuelt gir.
9-3 cab ble også levert med dieselmotor, men den passer ikke bilen i nærheten så godt som en bensinturbo.
+/-
+ Fabelaktige seter
+ Kvikke turbomotorer
+ Friske farger (om du tør)
+ Svensk sjarm
- Ikke spesielt sporty kjøremessig
- Krever hyppige oljeskift
- Tilgang på karosserideler
- Fiberoptisk lydanlegg de første årene
Tilbakeblikk
BilNorge 29.9.2008:
- Interiøret er imidlertid fortsatt ergonomisk vellykket og du finner deg raskt til rette bak rattet i de sportslige skinnsetene som denne topputstyrte utgaven blir levert med.
Bil 7/2003:
- Kjører du med taket på, er komforten god, men vindstøyen er merkbart høyere enn SportSedan, uten at det blir ubehagelig
Sikkerhet
***** (fem stjerner)
Saab er kjent for å ta sikkerheten på alvor, og det gjelder også i 9-3 cabriolet. For voksne i forsetene fikk 9-3 cab full pott hos EuroNCAP, og særlig i sidekollisjon utmerket bilen seg positivt. Solide kollisjonsbjelker i dørene får æren for det. Bilen har ikke kollisjonspute til førerens knær, men området under rattet deformerte på en skånsom måte. Fotgjengersikkerheten er som de fleste biler fra denne tiden: Svak.
Konkurrentene
Audi A4
+ Flott interiør, grei plass, gode motorer
- Elektronikkfeil, middels kjøreegenskaper
BMW 3-serie
+ Kjøremaskin, mye utstyr
- Kostbar, image
Lexus IS250C
+ Annerledes, god kvalitet
- Lite utvalg, kostbar
Tekst: Odd Erik Skavold Lystad - Foto: Øivind Skar