Tre tøffe tryner

Tre tøffe tryner

Tre tøffe tryner

Tre tøffe tryner

Tre tøffe tryner

Tre tøffe tryner

Tre tøffe tryner

Tre tøffe tryner

Tre tøffe tryner

Tre tøffe tryner

Tre tøffe tryner

Tre tøffe tryner

Tre tøffe tryner

Tre tøffe tryner

Tre tøffe tryner

Tre tøffe tryner

BMW 520

BMW 520

BMW 520

BMW 520

BMW 520

BMW 520

BMW 520

BMW 520

BMW 520

BMW 520

BMW 520

BMW 520

BMW 520

BMW 520

BMW 520

Tre tøffe tryner

Tre premium-stasjonsvogner får bryne seg på hverandre. Klarer den nye 5-serien å klatre til topps i klassen? Blir det stjerne-seier? Eller er det svenske alternativet det som stjeler våre hjerter?

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i Bil 11-2017.

Stasjonsvogna. Karosseri-stilen som i mange tiår har definert «familiebil», men som i senere år har møtt sterk konkurranse i SUV-ene.

Nordmenn elsker SUV. Får knapt nok av dem. Nesten en tredel av nybilsalget i år dreier seg om SUV – og den eneste grunnen til at det ikke er flere av dem, er nok fordi elbilene tar så stor del av kaka.

Faktisk selges det omtrent 50 prosent mer SUV-er enn stasjonsvogner for tiden, men jeg vil slå et slag for stasjonsvogna. Hvorfor? De er penere, bedre å kjøre og mer drivstoffgjerrige – der både luftmotstand og vekt spiller inn på siste punkt.

Men at de er særlig billig skal jeg ikke gi dem. I hvert fall ikke de tre doningene vi har på test. Av de tre bilene vi har med oss denne fredagen er det Volvoen som stjeler minst fra lommeboken – en analogi jeg bruker fordi 848.000 kroner for en 190-hesters stasjonsvogn ikke under noen omstendigheter kan kalles billig.

Selv ikke når Mercedesen koster over 75.000 kroner mer.

Men pris i seg selv er egentlig uinteressant. Det som teller er hvor mye man får for pengene man betaler, og på papiret er det veldig likt blant de tre bilene.
LES VIDERE:
- Innledning
- Del 1
- Del 2
- Vårt valg
- Testdata og poeng
OBS!

Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

Powered by Labrador CMS