-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Klassekampen
Er Volvo nå fullt på høyde med konkurrentene? For å finne ut av dette tok vi nye XC60, helt nye BMW X3 og stilige Jaguar F-Pace gjennom et tverrsnitt av det norske veinettet ned til Lista. Reisen gav oss overraskende mange interessante funn. Volvo har blitt dyrt, men har det blitt deilig? Vi lar nye XC60 bryne seg på helt nye BMW X3 og stilige Jaguar F-Pace.
Først publisert i Bil 1-2018.
Om du for noen år siden hadde gitt meg valget mellom en BMW, en Jaguar og en Volvo, hadde jeg nok aldri i verden tenkt at jeg ville foretrekke Volvoen.
Men mye har skjedd på de siste årene. Hadde du gjettet pris på en BMW, en Jaguar og en Volvo, hadde du neppe tippet at Volvoen kostet det samme som BMW-en heller.
Faktum er at begge deler er tilfelle.
Nå foregriper jeg kanskje begivenhetenes gang her, ved å avsløre allerede i tredje avsnitt hvilken av disse tre jeg helst ville hatt med meg hjem, men det er lite poeng i å legge skjul på det: Volvo har lenge hatt lyst å spise kirsebær med de store, og nå glir de ned på høykant.
XC60 er foreløpig siste modell ut fra «nye Volvo». Med en solid innsprøytning av både penger og tillit fra sine kinesiske eiere i Geely, har kreativiteten og skaperviljen hos Volvo nådd nye høyder. Se for eksempel hvordan de totalt revolusjonerer Polestar som et sportslig undermerke, så skjønner du at Göteborg-merket blomstrer som aldri før.
Tilbake står kunder, entusiaster og til og med konkurrenter (sant!) og applauderer. «Volvo får det til om dagen», sies det.
Har man kjørt noen av de andre ny-Volvoene de siste to årene – XC90, S90 og V90, er det få overraskelser å finne i XC60.
«Er det 90-en? 60-en?» var spørsmål jeg fikk flere ganger de dagene vi kjørte rundt i månedens testtrio.
Det er en god start. XC60 er bygget på akkurat samme modulære plattform som 90-serien, og etter hvert kommer også S60/V60 på denne plattformen. Det betyr identiske drivlinjer og i praksis veldig like kjøreopplevelser.
Det har skjedd mye siden forrige XC60, i hvert fall. Det er helt sikkert.
Forsiktig evolusjon
Samme kan ikke akkurat sies om BMW. X3 er faktisk helt ny, men den kan tas for å være bare en kraftig facelift. Ikke at det gjør noe. Jeg likte forrige X3 veldig godt, og ideen om at ting som fungerer trenger man ikke fikse, den lever i beste velgående.
Utseendemessig syns jeg nye X3 låner for mye fra lillebror. Det er mer X1 enn X5. Innvendig er det heldigvis ikke sånn.
Her har X3 fått med seg det meste fra nye 5-serie. Det betyr metalliske knapper med skyhøy kvalitetsfølelse, sømmer og materialkvalitet fra skikkelig premiumhylle, og multimedieanlegg og instrumentering fra klassen over.
Apropos instrumentering: Når BMW bestemmer seg for å lage heldigital instrumentering, hvorfor klistrer de da på fire fysiske kromlister over skjermen? På den måten låser de layouten på instrumentskjermen helt, og mister så å si all fleksibiliteten en slik instrumentskjerm kan gi. Merkelig.
Instrumentene byr heller ikke på avansert kjørecomputer, kartvisning eller andre triks. Men BMW har verdens beste head up display, da. Det hjelper på.
Tredjemann inn
Når vi først er inne på digitale instrumenter: Også Volvoen har dette. Her kan det velges mellom flere design, men som skiller seg lite fra hverandre. I midten kan enten medieinformasjon eller kart velges, eventuelt ingenting. Uansett beholdes de store «klokkene» for turtall og fart, akkurat som på BMW.
Da kan vi ønske tredjemann i testen velkommen: Jaguar F-Pace. For jeg kan like godt starte med instrumenteringen på den også. For der de to andre tviholder på skeuomorfismen i å absolutt skulle vise oss to store analoge klokker på skjermen, kan man i Jag-en bruke i praksis hele skjermen til å vise kart. Tre-fire knappetrykk på rattet aktiverer dette.
Når det kartet i tillegg viser 3D-bygninger, zoomer logisk ut og inn basert på bilens hastighet og viser farten tydelig med tall nederst til høyre, da er det fryd og gammen.
Sånn, da var alle bilene introdusert. La oss ta dem for oss, en etter en.
LES VIDERE:
- Jaguar F-Pace
- BMW X3
- Volvo XC60
- Vårt valg
- Testdata og poeng
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.