Porsche Experience på Rudskogen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Porsche Experience på Rudskogen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Porsche Experience på Rudskogen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Porsche Experience på Rudskogen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Porsche Experience på Rudskogen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Porsche Experience på Rudskogen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Porsche Experience på Rudskogen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Porsche Experience på Rudskogen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Porsche Experience på Rudskogen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Porsche Experience på Rudskogen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Porsche Experience på Rudskogen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Porsche Experience på Rudskogen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Porsche Experience på Rudskogen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Porsche Experience på Rudskogen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Porsche Experience på Rudskogen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Porsche Experience på Rudskogen
Fire litt skremte, litte forventningsfulle førstegangsreisende fra Privatmegleren.
Fra venstre: Jonas Baasnes, Joakim Belseth, Marie Meier Kjemhus og Morten Lindberg. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Porsche Experience på Rudskogen
Amit Sharma hadde tatt med seg seks kolleger for en opplevelse de sent vil glemme.
(Foto: Jon Winding-Sørensen)

Porsche på Rudskogen

I 2016 hadde Porsche et vellykket Roadshow på Rudskogen. Det ble gjentatt i år. Importøren er smart – han inviterer også dem som ikke aner hva Porsche er.

Publisert Sist oppdatert

Det er en ting som har undret meg lenge.

Ta en eksklusiv lansering av en fet Mercedes for et lukket selskap i hovedstaden. De jeg møter der, er alle sammen Mercedes-eiere.

Jaguar-introduksjon på den Britiske ambassaden. Jaguar-folk nesten alle sammen. De som ikke kjører Jag har en Land Rover.

Så er jeg på Rudskogen der Porsche holder på i nesten to uker. Hver av forhandlerne har med seg 40 personer. De skal få oppleve Porscher – alle typer – både på bane og i terreng.

De fleste av dem jeg snakket med hadde ikke vært i nærheten av en Porsche i hele sitt liv.

Men de som var der var ganske dus med andre smarte biler.

På parkeringsplassen så jeg både en Wiesmann på M5 basis («jeg har en Morgan med akkurat samme maskin også, men der sitter motoren helt fremme i ramma. Pussig hvordan to så like biler kan bli så forskjellige»), en 1986 (tror jeg) Testarossa og en F-Type med full R-pakke.

Og de jeg snakket med nevnte en Ducati 848 i forbifarten («jeg kolliderte med en taxi, men fikk en ny en med en gang for ikke å få skrekken»), eller en Alfa Romeo 4c («den bruker jeg hver dag, gjerne til butikken også») eller en Ferrari 360 Modena – hentet ny på fabrikken i 1999 «sammen med guttungen. Vi fikk fullt fotoalbum, hilste på sjefene og så fabrikken. Det var stas».

Med andre ord: Porsche-importøren hadde greid å samle folk som skjønte hva det dreide seg om, men som kanskje ikke hadde vært med på Stuttgarts Launch Control eller hadde møtt Le Mans vinnerens karbonbremser.

Det det dreide seg om var et ganske stort sirkus som tar for seg ganske store deler av kloden. Porsche sender et antall instruktører og de fleste modellene sine, sammen med en Michelin-truck (dekkene byttes hver dag) for å vise folk hva produktene er gode for.

Slik det var på Rudskogen var maks antall 40, de ble delt opp i fire lag, hvert på ti deltakere, og så fikk man gå gjennom fire øvelser.

Slalåm og launch-kontroll aks på en stasjon, terrengkjøring med Macan og Cayenne på en, og banekjøring – først med de firedørs. Panamera i forskjellige versjoner pluss de høye på en stasjon, og de to-dørs som et slags klimaks.

Alt, egentlig, etter kjent oppskrift – bane med en streng leder foran en kortesje og maks disiplin underveis, men allikevel moro nok til at smilene var ganske iøynefallende der deltakerne byttet plasser eller biler.

«Råest å sitte på» var en typisk reaksjon etter launch control øvelsen. Nulltilhundre på under tre er flere g-krefter enn på de fleste berg-og-dalbaner. Når du sitter der, uforberedt, og lar instruktøren gjøre den første demonstrasjonen, er det ganske imponerende det du får rett i trynet – fullstendig uten å ane hva det var som traff deg.

Og her er forresten en liten detalj som også hører med i dette sirkuset, men som nok ikke kommer godt nok frem i denne sammenhengen.

Launch Control er ikke lenger uvanlig, men jeg vet om mange biler som må få hele drivlinjen kontrollert etter, si, 50 oppstarter med denne heftig-boosteren.

Porsche-folkene som reiser Europa og vel-så-det rundt med disse bilene forteller at denne gjennomgår 7.500 launcher – uten justeringer – før de er hjemme igjen og alle bilene hives på dynga. Ikke fordi de er dårlige, men på grunn av garanti-pirk.

En som har peiling på det, fordi han har en viss praksis i den slags, regnet fort ut at med ti launcher i Bygdø Allé hver kveld hele året vil det ta tre år før han er oppe i 7.500 (han setter alltid bilen inn noen vintermåneder).

Og der har vi også litt av det deltaker-utvalget Porsche hadde hentet inn. Vår venn med Bygdø Allé referansene ante ikke hvor mange runder han hadde hatt på Rudskogen til nå – noe han klart demonstrere ved å lure instruktøren da han lå lengst bak i feltet.

Han greide å skape en stor nok luke foran den nest siste venstresvingen foran depot-retten at han virkelig fikk dekkene til å jobbe, slik at vi hørte det over hele anlegget.

Kjempekred – for i Porsches disiplin-håndbok burde ikke slikt vært mulig.

Men sammen med disse proffene hadde vi folk som fortalte at «Jeg er livredd for fart og høyder». Går det an å si noe modigere i en slik testosteron-fylt macho-forsamling (det var heldigvis noen barka kvinner med også) enn at «jeg er vettaskremt av fart»?

Det var nesten dagens beste referanse. Hadde dette vært en samling motorjournalister hadde alt dette vært gammelt nytt, vi hadde visst alt og vært med på mye verre før.

Her hadde vi spente folk som gru-gledet seg til noe de ikke ante dimensjonene på. Det var sjefen – Amit Sharma – som hadde tatt med seks kolleger fra Privatmeglerens avdeling på Rodeløkka.

«Jeg har hatt noen Porscher, Cayenne nå, jeg har hatt Panamera også, men da begynte familien å gnåle fordi de satt for lavt – og jeg har vel vært innom en Tesla også… men disse her aner ikke noe om hva dette er. For meg er dette en sosial øvelse. Tenke litt uttafor boksen.»

«Disse her» kjørte for eksempel en Smart til daglig og var happy med det, og var egentlig ikke sikre på om de skulle ta rattet ved banekjøringen.

Å se hvordan smilene ble bredere og bredere og selvtilliten bare vokste, var virkelig morsomt å observere, men i enda større grad et glimrende eksempel på hvor smart denne type markedsføring er.

Ikke si at ikke eiendomsmeglere er en grei målgruppe for en Porsche-importør, og om ikke disse kjøper seg en med en gang, så regn med at dette kommer de til å snakke om i miljøet – for ikke å snakke om alle bildene de la ut på diverse sosiale kanaler.

Genialt opplegg, spør du meg – og for egen del: det er vel tre år siden jeg besøkte Rudskogen sist – og da som vanlig passasjer.

Men de fasilitetene anlegget nå har å by på for firmaer og selskaper som ønsker litt representasjon i tillegg til alt flærr, er fullt på høyde med det jeg har opplevd på de mest oppskrytte utenlandske anlegg.

Porsche-folkene som var med var helt enige med meg. De applauderte både bane og betjening.

Powered by Labrador CMS