Peugeot 508 sedan.
Peugeot 508 sedan.
Peugeot 508 sedan.
Peugeot 508 sedan.
Peugeot 508 sedan.
Peugeot 508 sedan.
Peugeot 508 sedan.
Peugeot 508 sedan.
Peugeot 508 sedan.
Peugeot 508 sedan.
Peugeot 508 sedan.
Peugeot 508 sedan.
Peugeot 508 sedan.
Peugeot 508 sedan.
Peugeot 508 sedan.
Peugeot 508 sedan.
Peugeot 508 sedan.
Peugeot 508 sedan.
Peugeot 508 sedan.
Peugeot 508 sedan.
Peugeot 508 sedan.
Peugeot 508 sedan.
Peugeot 508 sedan.
Peugeot 508 sedan.
Peugeot 508 sedan.
Peugeot 508 sedan.
Peugeot 508 sedan.
Peugeot 508 sedan.
Peugeot 508 sedan.
Peugeot 508 sedan.
Peugeot 508 sedan.
Peugeot 508 sedan.
Peugeot 508 sedan.
Peugeot 508 sedan.
Peugeot 508 sedan.
Peugeot 508 sedan.
Peugeot 508 sedan.
Peugeot 508 sedan.
Peugeot 508 sedan.

Politikerne avgjør fremtiden til Peugeot 508 i Norge

Selv om Peugeot snart lanserer flotte 508 som sedan og om noen måneder som enda flottere stasjonsvogn, vil retningen på engangsavgiften i høstens statsbudsjett avgjøre hvor tungt importøren kommer til å satse på modellen før de ladehybride variantene er på plass mot slutten av 2019.

Publisert Sist oppdatert

Det hjelper lite om Peugeots nye 508 er aldri så lekker, både som familiestor og kupeliknende sedan med stor hekkluke og som stasjonsvogn.

Dersom regjeringen i 2019-statsbudsjettet ikke kompenserer for de høyere forbruksverdiene i den nye WLTP-målemetoden, frykter importørene at prishoppet på bensin- og dieselbiler bli så stort at mange kunder kommer til å skygge banen i påvente av mer avgiftsgunstige ladehybrider og bredere elbilutvalg.

Stian Gihle, kommunikasjonsansvarlig for PSAs produkter i Norge (Peugeot, Citroën og DS), sier til BilNorge at om avgiftssituasjonen blir helt håpløs, kan det bli aktuelt å tone ned satsingen på 508 til ladehybridvariantene er på plass mot slutten av 2019.

Det vil i så fall være trist, for 508 representerer et særdeles friskt pust i en bilklasse flere produsenter toner ned - tradisjonelle karosseriformer - for å styrke satsingen på SUV-er.

Løsningen for Peugeot har naturligvis vært å gjøre som eksempelvis VW-konsernet - å standardisere på en plattform. Alt som du ser utvendig er unikt, og også mye av interiøret, mens all innpakket teknikk er identisk med eksempelvis 3008, 5008 og DS7.

Først sedan
Jeg har så langt bare kjørt sedanutgaven som naturlig nok har minst interesse i Norge fordi det knapt selges mellomstore eller store sedanbiler om de ikke kommer fra en såkalt premiumprodusent, med det hjelper i det minste litt at Peugeot med 508 forsøker å strekke seg oppover ved å tilby komfort, finish, materialvalg og total kjøreopplevelse på et nivå som langt fra alle konkurrentene befinner seg på.

508 med rammeløse vinduer får meg umiddelbart til å tenke på VW Arteon, luksusvarianten av Passat om du vil. 508 er med lengde på 4,75 meter på størrelse med Passat som Peugeot selv løfter fram som den viktigste konkurrenten, men 11 centimeter kortere enn Arteon og Skoda Superb, og 15 centimeter kortere enn stebroren Opel Insignia.

Kompakt opplevelse
Det jeg liker best med 508 sedan er først og fremst den kompakte opplevelsen ved å kle bilen på seg, senke rattet til behagelig kjørestilling uten at rattringen på noe tidspunkt skygger for den høyt monterte og svært kontrastrike instrumentskjermen. Vridningen mot føreren av naviskjermen med både berøringsfunksjon og hurtigknapper under skjermen, understreker cockpitfølelsen.

Naturligvis har 508 justerbar demping, men intet kamera i grillen som leser veistandarden og justerer dempingen etter det. Denne teknologien er foreløpig forbeholdt DS.

Så skal jeg bære over med at lav sittestilling foran og snau takhøyde som etterlater et baksete best egnet for barn, om de som sitter foran er 180 centimeter eller mer.

Jeg oppfatter 508 sedan som en bil for to, og Peugeot henviser familier med større plassbehov til stasjonsvogna som bare er noen måneder bak sedanmodellen.

Flest dieselmotorer
Til tross for sterk nedgang i interessen for dieselmotorer i Europa, inneholder Peugeot 508-programmet hele fire dieselalternativer (130 hk/6M, 130 hk/8A, 160 hk/8A og 180 hk/8A), men bare to bensinmotorer (180 hk/8A og 225 hk/8A).

Noen elektrisk 508 kommer ikke, men ladehybriden med forhjulsdrift vil være klar med samlet effekt på 225 hk fra neste høst. Elektrisk rekkevidde på rundt 50 km antydes.

– Vi venter stort salg av de ladehybride variantene om ikke avgiftene for slike endres dramatisk, sier Stian Gihle.

Så til spørsmålene fra BilNorges lesere
Jan Erik spør om det kommer en RXH Cross-versjon av stasjonsvognen, og svaret til det er nei med begrunnelse i at 5008 dekker det behovet. Jan Erik spør også om Peugeot planlegger en hydrogenutgave, men det gjør de ikke.

Stig lurer på om dieselhybrid er aktuelt, og det er det heller ikke. Kun 225 hk bensinhybrid.

Jan er nysgjerrig på om Peugeot planlegger 508 med 4x4, og svaret er så unnvikende at ja, den kommer med elektrisk bakhjulsdrift, men etter hybridutgaven som kun får forhjulsdrift.

Arnt-Hugo spør om tilhengervekt, men tallene er ennå ikke klare.

Peugeot 508 sedan

Motor:

1997 ccm, 4 syl.
bensinturbo

Effekt:

133 kW (180 hk)

Moment:

230 Nm

Gir

8A

Mål LxBxH:

475x191x140 cm

Akselavstand:

279,3 cm

Egenvekt:

1420 kg

Bagasjerom (VDA):

487 liter

Aks. 0-100 km/t:

7,9 sek.

Toppfart:

230 km/t

Snittforbruk (NEDC):

0,54 l/mil

CO2 (NEDC):

123 g/km

Pris fra:

Ikke klar

Powered by Labrador CMS