Audi e-tron quattro prototyp
Audi e-tron quattro prototyp
Audi e-tron quattro prototyp
Audi e-tron quattro prototyp
Audi e-tron quattro prototyp
Audi e-tron quattro prototyp
Audi e-tron quattro prototyp
Audi e-tron quattro prototyp
Audi e-tron quattro prototyp
Audi e-tron quattro prototyp
Audi e-tron quattro prototyp
Audi e-tron quattro prototyp
Audi e-tron quattro prototyp
Audi e-tron quattro prototyp
Audi e-tron quattro prototyp
Audi e-tron quattro prototyp
Audi e-tron quattro prototyp
Audi e-tron quattro prototyp
Audi e-tron quattro prototyp
Audi e-tron quattro prototyp
Audi e-tron quattro prototyp
Audi e-tron quattro prototyp
Audi e-tron quattro prototyp
Audi e-tron quattro prototyp
Audi e-tron quattro prototyp
Audi e-tron quattro prototyp
Audi e-tron quattro prototyp
Audi e-tron quattro prototyp
Audi e-tron quattro prototyp
Audi e-tron quattro prototyp
Audi e-tron quattro prototyp
Audi e-tron quattro prototyp
Audi e-tron quattro prototyp
Audi e-tron quattro prototyp
Audi e-tron quattro prototyp
Audi e-tron quattro prototyp
Audi e-tron quattro prototyp
Audi e-tron quattro prototyp
Audi e-tron quattro prototyp
Audi e-tron quattro prototyp
Audi e-tron quattro prototyp
Audi e-tron quattro prototyp
Audi e-tron quattro prototyp
Audi e-tron quattro prototyp
Audi e-tron quattro prototyp
Audi e-tron quattro prototyp
Audi e-tron quattro prototyp
Audi e-tron quattro prototyp
Audi e-tron quattro prototyp
Audi e-tron quattro prototyp
Audi e-tron quattro prototyp
Audi e-tron quattro prototyp
Audi e-tron quattro prototyp
Audi e-tron quattro prototyp
Audi e-tron quattro prototyp
Audi e-tron quattro prototyp

Viser e-tron-interiøret

Slik kommer det til å se ut bak rattet i Audis kommende elbil e-tron.

Publisert Sist oppdatert

Sjokk! Dashbordet til Audis kommende elbil blir som … hvilken som helst annen Audi!

Audi slipper nå bilder av det som blir interiøret i deres første helelektriske SUV, og ikke overraskende låner den veldig mye fra nylig lanserte Q8, som igjen har dratt med seg det meste fra relativt ferske A6 og luksusflåta A8.

Riktignok kaller Audi dette et konsept fortsatt, men kom igjen – hvor mye er det de kan endre på dette?

Det betyr i korte trekk Virtual Cockpit (digitale instrumentskjermer), MMI Touch (nittiåtte prosent touch-basert multimediesystem, volumknotten er fortsatt fysisk) og et vell av skjermer og grafikk.

Men det er også noen forskjeller, ikke minst gjelder det sidespeilene.

Det vil si – mangelen på sidespeil. Her er det kamera og skjermer som gjelder. Kameraene sitter der sidespeilene normalt ville vært, og helt i skjøten mellom dørene og dashbordet sitter skjermene plassert. Blikket må med andre ord vandre til omtrent samme sted som normalt.

Dette er den første serieproduserte bilen med slike "speilkamera", og vil bli tilgjengelig i markeder hvor lovverket tillater det.

Parkeringsfunksjon
Kamerabildet kan justeres etter hvor man kjører, blant annet finner man en egen parkeringsmodus. Audi forteller ikke hvordan denne fungerer, men jeg tipper det er litt som «hengerfeste-zoomen» på mange ryggekamera: En fokusering på det som skjer nede ved hjulene når man skal parkere, for å unngå skrammer på de svære felgene.

Skjermene er av OLED-typen, som normalt betyr skarpe kontraster og godt sortnivå. Det er en fordel i mørke omgivelser. Det er ingen grunn til å tro at skjermene ikke leverer godt også i e-tron.

Om du lar øynene vandre nedover under skjermene i midtkonsollen, vil du også se en ny variant av Audis girvelger. På håndleddsstøtten sitter frem- og bakover-knapper.

Skinnsetene har mønster på sømmene som skal gi assosiasjoner til kretskort, og om du vil kan du få oransje kontrastsøm – oransje for å hinte til de oransje høyspentkomponentene du finner under skallet.

Mye lyd
Naturligvis kan bilen leveres med et lydanlegg levert av en fjong merkevare, og i e-tron er det ikke overraskende Bang & Olufsen som står bak. De har tross alt levert til mange Audi-modeller i noen år nå.

Audi bruker Operaen i København for å vise frem e-tron-interiøret, og lover at B&O-anlegget skal gi opplevelsen av en konsertsal.

Pussig nok kjenner vi denne påstanden fra Volvo også; de har til og med en egen lydmodus for sitt Bowers & Wilkins-anlegg som skal replikere Göteborgs Konserthus.

Når det er sagt: En elbil bør jo være et prima utgangspunkt for å lage god lyd. Nesten ikke støy fra motor, og helt vibrasjonsfri.

De første kundebilene forventes å kunne leveres i Norge rett over nyttår, ifølge Audi Norge.

Powered by Labrador CMS