-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Bruker du aircondition riktig?
Det er sjeldent vi nordmenn går rundt og peser i varmen som nå, så vi tar gjerne noen gode råd fra Seat som bygger biler for et langt varmere klima enn vårt.
I dag har så godt som alle nye biler aircondition, men det var ingen selvfølge for 30-40 år siden. Da dro gjerne folk til feriedestinasjonen på natta for å unngå en overopphetet bil, eller de startet reisen tidlig på morgenkvisten for å unngå å kjøre i solsteiken.
Seat hevder de bruker tre år på å utvikle klimaanlegg til en ny bilmodell. De studerer luftstrømmene inne i bilen via 3D og virtuelle simuleringer før de eksperimenterer med prototyper.
Men på tross av den grundige jobben bilprodusentene gjør, er det mange av oss som slurver slik at vi ikke får maksimal uttelling av klimaanlegget. Her er noen av de mest vanlige feilene folk gjør, etterfulgt av nyttige tips:
1) Du setter aircondition på full styrke i det øyeblikk du setter deg i bilen.
På sommeren kan temperaturen inne i en bil parkert i sola komme opp i så mye som 60 grader. Du kan få temperaturen ned i mer behagelige 25 grader innen en halv time om du følger noen enkle råd. En av de mest vanlige feil er å sette anlegget på maks effekt.
– Åpne dørene og rull ned vinduene et minutts tid før du setter deg inn i bilen og slår på klimaanlegget, anbefaler Angel Suarez, en av ingeniørene ved Seats tekniske senter. På denne måten senker du temperaturen inne i bilen betydelig.
Når bilen er skikkelig ventilert, kan du sette deg inn, lukke dører og vinduer og skru på klimaanlegget.
2) Du velger å resirkulere luften inne i bilen.
Dette er en annen klassisk feil og kan medføre at vinduene dugger ned. Suarez anbefaler i stedet at du velger Auto-innstillingen slik at luftstrømmen kan regulere seg selv mer effektivt og jevnt.
3) Du setter ikke på aircondition siden luften er kjølig på morgenen.
Sommermorgener kan være svale, avhengig av hvor du befinner deg. Selv når temperaturen er behagelig er det fornuft å aktivere aircondition for å unngå dugg etter hvert som utetemperaturen stiger.
4) Du stiller dysene i feil retning.
Når det er glovarmt er det fristende å rette dysene rett mot ansiktet, men dette er ikke optimal innstilling om du ønsker å kjøle ned interiøret. Rett heller dysene oppover slik at luften kjøler ned hele kabinen og når frem til alle som befinner seg der.
5) Du glemmer å vedlikeholde anlegget.
Akkurat som olje, hjul og bremsevæske trenger klimaanlegget regelmessig vedlikehold. Seat anbefaler å skifte filter ved 15-20.000 kilometer for å unngå at systemet tettes og mister effekt.
Man skal ikke undervurdere den effekten høye temperaturer har på føreren. Ifølge Seat vil en temperatur på 35 grader gjøre at sjåføren reagerer 20 prosent langsommere enn ved 25 grader. Den effekten tilsvarer å kjøre med en promille på 0,5.