Mercedes-Benz EQC
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz EQC
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz EQC
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz EQC
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz EQC
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz EQC
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz EQC
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz EQC
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz EQC
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz EQC
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz EQC
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz EQC
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz EQC
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz EQC
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz EQC
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz EQC
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz EQC
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz EQC
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz EQC
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Her er Mercedes EQC

I kveld har Mercedes dratt lakenet av sin første el-SUV. Mange nordmenn står allerede på venteliste for å få bilen i 2019.

Publisert Sist oppdatert

(Klikk refresh F5 for siste oppdatering)

Kollega Jon Winding-Sørensen er til stede på arrangementet som kjøres i Stockholm i dag.

Og den svenske hovedstaden er tydeligvis pop blant bilprodusentene for tiden – etter Mercedes løper han videre for å være med på avduking og prøvekjøring av Lexus UX i kveld og i morgen.

Jeg tør love en lengre artikkel eller to når Jon er tilbake fra hektiske dager i den svenske hovedstaden, men dere som venter spent på informasjon om EQC skal få den viktigste informasjonen her – samt et stort bildegalleri og video.

Han vil garantert si sin mening om bilens design også - jeg syns den virker litt traust sammenlignet med konseptbilen vi møtte for to år siden.

Hvis du lurer på hva EQ står for, så får du svaret fra Mercedes her – det er utledet fra Electric Intelligence. EQ i stedet for IQ altså.

Bilen er første medlem i en familie med elbiler fra Mercedes som etter hvert skal bli ganske omfattende. Vi har jo allerede fått et hint om neste modell – en kombikupe i kompaktklassen.

Jeg blir ikke direkte imponert når jeg hører rekkevidden de oppgir for EQC – 450 kilometer etter den utgåtte NEDC-standarden holder ikke sammenlignet med Tesla Model X og kommende konkurrenter fra Jaguar, Audi og BMW.

Vi får håpe Jon har noen oppløftende tilbakemeldinger på dette etter å ha snakket med Mercedes-ekspertisen.

Effekten er det derimot lite å utsette på – 300 kW (408 hk) og et dreiemoment på 765 Newtonmeter fra de to motorene, en på hver aksel slik at du (selvsagt) får firehjulsdrift. Og du skal få velge ulike kjøreprogram med forskjellig karakteristikk.

For de av dere som er opptatt av akselerasjon kan vi opplyse at den bruker 5,1 sekunder til hundre, en toppfart på 180 km/t bør vel også dekke behovet for de fleste, selv for en tur på Autobahn.

Les også: Nordmenn er de første som får bestille denne

Batteripakken på 80 kWt har en vekt på 650 kg og er med på å sørge for at EQC har en egenvekt på 2425 kg. Fullt lastet stopper vekten på 2930, hvilket betyr at du har 505 kg til disposisjon for passasjerer og bagasje.

De strategiske målene er 476 x 188 x 162 cm (LxBxH) over en akselavstand på 287,3 cm. Når det gjelder bagasjerom får vi oppgitt er det rommer cirka 500 liter.

Og til der som er opptatt av tilhenger – ja da, EQC kan utstyres med hengerfest og kan dra etter seg 1800 kg. Det må vel være bra for elbilfraksjonen?

Men som sagt innledningsvis – du skal få vite mye mer når Jon er tilbake på kontoret. Da er jeg sikker på at han også har gode svar til alle dere som har sendt oss spørsmål.

Powered by Labrador CMS