Vovlo 360c
Vovlo 360c
Vovlo 360c
Vovlo 360c
Vovlo 360c
Vovlo 360c
Vovlo 360c
Vovlo 360c
Vovlo 360c
Vovlo 360c
Vovlo 360c
Vovlo 360c
Vovlo 360c
Vovlo 360c
Vovlo 360c
Vovlo 360c
Vovlo 360c
Vovlo 360c
Vovlo 360c
Vovlo 360c
Vovlo 360c
Vovlo 360c
Vovlo 360c
Vovlo 360c
Vovlo 360c
Vovlo 360c

Volvo ser inn i fremtiden

De fleste innser at vi er på vei mot en autonom fremtid. Men det er ikke akkurat morgendagen Volvo ser for seg når de sier: Hvorfor fly når du kan bli kjørt?

Publisert Sist oppdatert

– Forestill deg en verden der du kan reise lange avstander uten å måtte innom flyplasser. En verden der du slipper sikkerhetskontroller, timevis med kø, venting og støyende og trange rutefly, spør Volvo.

– Hva om du i stedet kunne sette deg inn i din egen, private førsteklasses kupé som henter deg hjemme og bringer deg fra dør til dør?

Det høres jo besnærende ut når Volvo i dag presenterer sin visjon for fremtidens selvkjørende biler, med det nye Volvo 360c-konseptet – en helhetlig, autonom, elektrisk, oppkoblet og trygg reiseopplevelse.

Grunnlaget for 360c er en fullstendig selvkjørende helelektrisk bil uten menneskelig sjåfør. Konseptet benytter seg av designfriheten som oppstår når man fjerner rattet og forbrenningsmotoren og slipper å plassere passasjerene på to eller tre seterader.

360c presenterer fire mulige bruksområder for selvkjørende biler – et sovemiljø, et mobilt kontor, en dagligstue og et underholdningsrom – som alle redefinerer måten mennesker reiser på.

Konseptet presenterer også et forslag til en internasjonal standard for hvordan selvkjørende biler kan kommunisere trygt med alle andre trafikanter.

– Bransjen kommer til å forandre seg i årene som kommer, og Volvo skal lede denne utviklingen. Autonom kjøring lar oss ta det neste store steget innenfor sikkerhet, men vil også åpne opp for nye og spennende forretningsmodeller, og la folk bruke tiden i bilen på det de ønsker å gjøre, sier Håkan Samuelsson, President og CEO for Volvo Cars.

Ifølge Volvo representerer 360c en potensielt lukrativ konkurrent til flyreiser over kortere distanser. Det er særlig ruter der avstanden mellom utreisested og reisemål er rundt 300 kilometer, som kan møtes med et banebrytende tilbud gjennom en alternativ reisemåte.

– Innenlandsfly høres bra ut på papiret, men er det egentlig ikke. 360c representerer en helt ny strategi for reiselivsbransjen. I sovekupeen kan du nyte førsteklasses komfort og en fredelig reise over natten, og våkne opp utvilt til reisemålet. Dette kan sette oss i stand til å konkurrere med verdens ledende flyprodusenter, sier Mårten Levenstam, Senior Vice President for Corporate Strategy hos Volvo Cars.

Volvo er ikke snaue i beskrivelsen av sitt potensial:

– 360c kommer ikke bare til å gi Volvos virksomhet nye, potensielle kundegrupper. Konseptet vil også påvirke fremtidens reiseliv, byplanlegging, infrastruktur og det moderne samfunnets miljømessige fotavtrykk.

– Ikke bare omdefinerer 360c hvordan vi reiser, konseptet ser også på hvordan vi samhandler med venner og familie mens vi er på farten, og hvordan vi kan få mer ut av tiden mens vi reiser i fremtidens byer, sier de i en pressemelding.

– Selvkjørende konseptbiler har en tendens til å bli et teknologisk utstillingsvindu, i stedet for en visjon om hvordan vi bruker dem. Men Volvo er et bilmerke som setter mennesket i sentrum. Vi legger vekt på kundenes hverdag og hvordan vi kan gjøre den bedre. 360c er neste trinn i denne strategien, sier Robin Page, Senior Vice President for Design hos Volvo Cars.

360c er fro Volvo et første, men målrettet steg mot en bred samtale om den selvkjørende bilteknologiens potensial til fundamentalt å forandre samfunnet på mange måter.

– Da brødrene Wright for første gang fikk luft under vingene i 1903, hadde de ingen anelse om hvordan moderne flyreiser ville se ut. Vi vet ikke hvordan fremtiden for autonom kjøring ser ut, men vi vet at teknologien vil ha en enorm påvirkning på hvordan vi reiser, hvordan vi utformer byene våre og hvordan vi bruker infrastruktur. Vi ser på 360c som en samtalestarter, der flere ideer og smarte løsninger vil komme etter hvert som vi lærer mer, sier Mårten Levenstam.

Powered by Labrador CMS