-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
-
Albjerk Bil Drammen:
Daglig leder
-
Albjerk Bil Drammen:
Servicemarkedsleder
-
Albjerk Bil Drammen:
Tekniker
-
Rental Group Mobility AS:
Key Account Manager
-
Werksta Norge:
Verkstedleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
MyCar:
Innkjøper
Mercedes lanserer ny B-Klasse
Så var turen kommet til nye Mercedes B-Klasse som ifølge produsenten er bedre enn sin forgjenger på alle områder.
– Mer praktisk, avansert og sportslig enn noen gang tidligere, er ordene Mercedes-Benz bruker for å beskrive sin nye B-Klasse.
Så har den selvsagt fått MBUX som alle andre nye modeller fra merket. Videre har den fått overført selvkjøringsteknologi fra S-Klasse - riktig nok som ekstrautstyr.
– Mercedes tar tilbake tronen i et svært undervurdert segment. Aldri før har en praktisk familiebil hatt liknende kjøreegenskaper og assistansesystemer. Sammen med en fleksibel bakseterad garanteres derfor både fører og passasjerer en fantastisk opplevelse i nye B-Klasse, sier Audun Hermansen, PR- og informasjonssjef i Mercedes-Benz personbil.
Mercedes sier ikke noe om størrelse på bilen, annet enn at den visuelt har blitt lavere og bredere enn forgjengeren, og med en cd-verdi på 0,24 skal den være aerodynamisk ledende i segmentet.
Bakseteryggen kan justeres i ulike vinkler og hele raden kan for første gang flyttes hele 14 centimeter i lengderetningen. Det gir et bagasjerom med volum fra 455 til 705 liter med baksetene i bruk. Med setene nedfelt og last til taket øker volumet til hele 1540 liter.
Det nye rattet med berøringsflater, widescreen cockpiten og turbindysene er hentet fra interiøret i nye A-Klasse, mens sittestillingen er 9 cm høyere for bedre oversikt og lettere adkomst.
MBUX er selvsagt på plass med «augmented reality», kunstig intelligens og den intuitive stemmestyringsassistenten "Hey, Mercedes".
Aktiv sikkerhet er et av de viktigste fokusområdene til Mercedes-Benz og B-Klasse er intet unntak. Her følger aktiv bremseassistent som standard, mens selvkjørende egenskaper på S-Klasse nivå er tilgjengelig som ekstrautstyr.
Fra salgsstart blir B-Klasse tilgjengelig med fem ulike bensin- og dieselalternativer. Foreløpig altså ikke et ord om det halve Norge venter på – elbiler og ladbare hybrider med lang rekkevidde. Men det drøyer nok ikke lenge før flere alternativer følger.
Her er modellutvalget som tilbys ved introduksjonen – alle i kombinasjon med dobbel clutch automatkasse:
Modell: | Effekt | Moment | Girkasse |
Bensin: | |||
B 180 | 136 hk | 200 Nm | 7G-DCT |
B 200 | 163 hk | 250 Nm | 7G-DCT |
Diesel: | |||
B 180 d | 116 hk | 260 Nm | 7G-DCT |
B 200 d | 150 hk | 320 Nm | 8G-DCT |
B 220 d | 190 hk | 400 Nm | 8G-DCT |