Audi R8 GT3
Michael Renz, Head of Audi Sport GmbH
Audi R8 GT3

Audi R8 GT3

Audi R8 GT3

Audi R8 GT3
Chris Reinke, Head of Audi Sport customer racing
Audi R8 GT3
Chris Reinke, Stéphane Ratel, Dirk Spohr
Audi R8 GT3
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi R8 GT3
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi R8 GT3
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi R8 GT3
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi R8 GT3
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi R8 GT3
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi R8 GT3
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi R8 GT3
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi R8 GT3
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Audi R8 GT3

Audi R8 GT3

Audi R8 GT3

Audi R8 GT3

Audi R8 GT3

Audi R8 GT3

Audi R8 GT3

Audi R8 GT3

Audi R8 GT3

Audi R8 GT3

Audi R8 GT3

Audi R8 GT3

Audi R8 GT3

Audi R8 GT3

Audi R8 GT3

Audi R8 GT3

Audi R8 GT3

Audi R8 GT3

Audi R8 GT3

Audi R8 GT3

Audi R8 GT3

Audi R8 GT3

Audi oppgraderer kunderaceren

Audi foretar grep for å gjøre sin R8 enda mer konkurransedyktig. Det kommer både raceførere og gatebilister til gode.

Publisert Sist oppdatert

Da Team Norway-fører Marcus Påverud kjørte sesongens siste løp i sin Mercedes-AMG GT, la han vekt på at bilen burde oppgraderes for å være konkurransedyktig også neste sesong. Nå blir det enda viktigere, etter at Audi foretar grep på sin R8 LMS.

Bilen som vises i Paris er GT3-versjonen, men det fins også en LMS GT4 som ligger nærmere opptil gatebilen og som tilhører den racing-kategorien 18-åringen fra Lier har konkurrert i. Marcus Påverud kan du for øvrig lese mer om i denne månedens utgave av bladet Bil.

Men nå var det Audi R8 vi skulle snakke om. Det kommer en oppgradert utgave av gatebilen neste år, og den får en del av de samme endringene som GT3-versjonen.

Det innebærer blant annet en bredere, mer aggressiv grill. Mens racerbilen har et stort, åpent parti i hekken, vil dette bli dekket av et deksel på produksjonsbilen, sannsynligvis med bikubemønster og i karbonfiber.

Audi Sport forteller at de fokuserer på optimering av aerodynamikk, kjøling og drivlinje i den nye utgaven av R8 LMS, og dette vil også komme gatebilen til gode siden de to er nære slektninger og det er strenge regler for hvor mye som kan endres fra gatebil til GT4-versjon.

R8 er eneste medlem av Audi-familien som har en midtmontert 5,2-liters V10, tilsvarende den Lamborghini benytter. I GT4-versjonen er den strupet til å yte under 600 hester mens den i gatebilen har 610 av dem på stallen.

Det er primært med hensyn til holdbarhet og service-intervaller Audi Sport perfeksjonerer drivlinjen, noe som skal komme teamene til gode gjennom reduserte kostnader.

De første kunderacerne leveres i november med en prislapp på 398.000 euro. Dersom du allerede disponerer en R8 GT3, så får du den oppgradert til 2019-standard for €28.000.

Audi Sport uttaler seg ikke om gateversjonen, men den blir trolig tilgjengelig rundt årsskiftet – både som coupé og spider.

Powered by Labrador CMS