-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Et nytt merke er født
Samtidig som Vietnam presenterte oss for et nytt bilmerke i Paris, kunne Volvo – eller hvem det nå er – fortelle oss at den første "ekte" Polestar er født.
Det blir litt vanskelig dette her. VinFast, og Vietnam som produksjonsland, er helt nytt.
Sverige er ikke like nytt som produksjonsland. Og Polestar er ikke akkurat et nytt merkenavn.
Men Polestar har ikke vært et eget bilmerke. I forhold til Volvo har det vært som et slags Cooper i forhold til Mini, eller en slags Lotus i forhold til Ford.
Men nå er altså denne merkevaren som du har funnet på spesialtrimmede og -utstyrte Volvoer i ferd med å bli et selvstendig bilmerke. Og selv om det blir et kinesisk bilmerke, under Volvo-eier Geelys paraply, er den første selvstendige Polestar bilen nå produsert – i Gøteborg.
Det dreier seg om Polestar 1 modellen og det dreier seg om såkalte verifiserings-modeller. Biler som skal brukes i utviklingsarbeidet, biler som skal teste produksjonsmetoder. Biler som skal benyttes til sertifiseringer.
Selv om bilene skal bygges på en fabrikk i Chengdu, delvis designet av norske Snøhetta, skal de første 34 VP-bilene (Verification Prototypes) håndbygges i Gøteborg.
Blant annet krever karosseriet av karbonfiber en produksjonsprosess som er helt ny for gruppen. Det er mye enklere å fintrimme den teknikken under kontrollerte former i Gøteborg, enn å gå rett til fabrikken med den.
Vi har sett omrissene av Polestar 1 tidligere, og vi har ofte møtt tidligere designsjef for Volvo, nå toppsjefen for Polestar-satsingen, Thomas Ingenlath.
Han sier at «disse 34 bilene vi skal bygge i Gøteborg nå, vil gi våre teknikere muligheter til å finjustere alle detaljer på bilen for å sikre at Polestar 1 er perfekt når de første eksemplarene leveres ut til publikum fra midten av neste år».
Det vi har sett av Polestar 1 forteller om en lav-volum (med andre ord: dyr!) Hybrid GT med masse elektrifisering (rekkevidde 150 kilometer bare på strøm). Polestar 2 og 3 vil bli høyere volum-modeller (m.a.o. billigere) rene batteri-elektriske modeller og det Thomas Ingenlath kaller fører-fokuserte.
Det betyr i hvert fall – takk og pris – at autonom ikke får noe overtak i første runde.