Lamborghini SC18 Alston
Lamborghini SC18 Alston
Lamborghini SC18 Alston
Lamborghini SC18 Alston
Lamborghini SC18 Alston

Skreddersydd fra Lambo

Endelig har Lamborghini våknet. De har bygget sin første one-off bil til en kunde med krav.

Publisert Sist oppdatert

Dette er noe Ferrari har visst siden tidenes morgen, og som McLaren fattet veldig fort og har praktisert en stund:

At det finnes kunder der ute som ikke bare har helt klare syn på hvordan de ønsker sin bil, og at de ønskene er så unike at det må bygges en enkelt bil spesielt for vedkommende, og at vedkommende har mer enn nok penger til å si ja til alle forslagene produsenten måtte komme opp med.

Mange andre som praktiserer denne innbringende sporten har egen avdeling som tar seg av skreddersømmen.

Hos Lamborghini ligger dette foreløpig under Squadra Corse –sportsavdelingen.

Men jeg regner med at dersom dette blir suksess – og det blir det – så har de snart sin egen Fuori Serie avdeling i San’Agata også.

SC18 Alston heter den – av en eller annen grunn. Er det for å erte Aston? Og hvor de 18 kommer fra er ikke åpenbart.

Kanskje eieren heter Spence Charles Alston og er 18 år?

Men i hvert fall er alt som var ansvaret til Centro Stile enkelt å kjenne igjen. Dette kunne ikke vært noe annet enn Lamborghini. De røde feltene på det grå karosseriet er med på å fremheve det Lambo-særpregede.

Det er en god del Huracan her. En front som ligger tett opptil GT3 EVO-versjonen, mens mye av sidene, finnene bak og skopene har hentet inspirasjon fra Super Trofeo.

Hjulene gjør sitt for utseendet. 20 tommer foran og 21 bak med sentralmutter og spesielle P Zero Corsa dekk.

Interiøret med svart Alcantara med røde sømmer og karbonseter ser også veldig Lambo ut, og en hekkspoiler som justeres mekanisk når bilen står stille har vi sett derfra før.

De 18 luftinntakene på motordekslet, som er med på å bedre varmevekslingen og øke kjølingen, er noe de har brukt i utholdenhetsrace tidligere.

Motoren er en V12-er, her på 6,5 liter og med 770 hk ved 8500. Topp dreiemoment ligger også langt oppe, helt ved 6750, og stopper der på 730 Nm.

Transmisjonen er en robotisert syv-trinns med det Lamborghini kaller ISR (Independent Shifting Rod).

Alt av ytelser og alt som hender, overvåkes og lagres av bilens eget telemetri-system.

Det eneste vi egentlig vet om bilens mål og prestasjoner er at den med sine 109 mm bakkeklaring vil ha problemer her og der. Spesielt fordi den faktisk er bygget som registrerbar og gateklar.

Men tilbake til skreddersøm. Her har vi en finte jeg ikke har oppfattet at Ferrari eller McLaren har vært borti.

Bilens eksosanlegg er nemlig også skreddersydd og bilen har fått en eksoslåt som er helt enestående og komponert, den også, helt etter kundens ønske og krav.

Powered by Labrador CMS