Ny Mazda3.
Ny Mazda3.
Ny Mazda3.
Ny Mazda3.
Ny Mazda3.
Ny Mazda3.
Ny Mazda3.
Ny Mazda3.
Ny Mazda3.
Ny Mazda3.
Ny Mazda3.
Ny Mazda3.
Ny Mazda3.
Ny Mazda3.
Ny Mazda3.
Ny Mazda3.
Ny Mazda3.

Ny Mazda3 med AWD

En ny generasjon Mazda3 er akkurat lansert i Los Angeles i lekker innpakning. Det skjer mye nytt på motorfronten, men det er en annen finesse som kan få betydning for salget i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Kompaktbilen Mazda3 lanseres i ny innpakking, som femdørs kombi og som sedan. Ny motorteknologi peker mot skjerpede krav til forbruk og utslipp i Europa. Samtidig henger Mazda på firehjulsdrift etter å ha vært det foruten i 25 år i denne bilklassen.

Det var i forkant av bilutstillingen i Los Angeles at Mazda avduket nye sin nye 3-er og slapp alle de tekniske nyhetene bilen er fylt opp med.

Mer sportslig
Det er særlig på kombi-utgaven de designmessige endringene er størst - med mindre vindusareal på sidene og en kraftig C-stolpe som sannsynligvis gjør det tvingende nødvendig å bruke ryggekamera under parkering.

Men ryggekamera har naturligvis nye Mazda3, i tillegg til alle førerstøttesystemene bilen er satt opp med, som autobrems med fotgjengergjenkjenning, adaptiv cruise-control, kjørefeltassistanse og en avansert køassistent som holder riktig fart og avstand til bilen foran samtidig som det holder bilens plassering midt i kjørefeltet.

Et infrarødt kamera leser sjåførens ansikt for å kontrollere at vedkommende er våken og har fokus på veien.

Skyactive-X
De største endringene befinner seg under panseret med premiere for 2,0 liter Skyactive X, verdens første kommersielt produserte bensinmotor som benytter kompresjonstenning – det vil si at luft/drivstoff-blandingen selvantennes når den komprimeres av stemplene.

Denne motorteknologien kobles sammen med Mazdas første 24V mild-hybrid system som magasinerer bremseenergi som igjen kan brukes under til akselerasjon.

Der mange av konkurrentene senker motorvolumet og kompenserer mangel på grunneffekt med turboteknologi, velger altså Mazda å holde seg unna nettopp turbo for å spare energi. Mazda oppgir besparelsen i drivstoff i X-motoren til mellom 20 og 30 prosent sammenlignet med dagens Skyactiv-G bensinmotor.

Mazda har så langt ikke sagt noe om ladbare varianter av Mazda3.

Når Mazda3 lanseres i Norge i mars, vil de første bilene kun være tilgjengelig med Skyactiv-G-teknologi. X-motoren kommer først til sommeren.

Diesel ut.
Derimot er det nå over og ut for dieselmotor i Mazda3 i Norge, men ikke resten av Europa. Det siste året har mindre enn fire prosent av Mazda3-kundene i Norge valgt dieselløsningen.

Derimot kan alle som sverger til 4x4 (rundt 40 prosent av de norske bilkundene) glade seg over at Mazda3 endelig kommer med AWD, men kun i kombinasjon med X-motoren.

Innvendig vil det være enkelt å kjenne seg igjen i Mazda3 med multimedieskjermen plassert høyt og midt på dashbordet. Men skjermstørrelsen er nå økt til 8,8 tommer. Varmeapparatet styres via egne knapper, og rattvarme blir standard.

Heldigvis har Mazda valgt å beholde funksjonshjulet bak girspaken for å styre menyen på skjermen når bilen er i fart. Der er, akkurat som på Audi, også lydvolumknotten.

Historie fra 1977
Mazda3 har historie helt tilbake til 1977 den gang bilen var bakhjulsdrevet og het Mazda 323, eller Familia som er navnet i Japan. Det vil si at Familia-navnet ble tatt i bruk så langt tilbake som i 1963 og fulgte i hjemmemarkedet med over til bilen som i Norge het Mazda 1000/1200/1300 fra 1967, samme året som Norges-lanseringen av Mazda fant sted.

Dette var bilen Mazda også lanserte i Japan med rotasjonsmotor.

Med fjerde generasjon i 1980 skiftet Mazda over fra bakhjulsdrift til forhjulsdrift. Ford var nå inne på eiersiden i Mazda og solgte bilen under navnet Ford Lacer (Meteor i Australia).

Femte generasjon av 323 i 1985 var første med drift på alle hjul. Samtidig var en 58 hk dieselmotor å finne i 323 for første gang.

Med sjette generasjon fra 1989 var det også mulig å kjøpe 323 som stasjonsvogn med 4x4 og sperre på fordelingskassen.

2. oktober 2003 var det slutt med Mazda 323, og Mazda3 tok over.

Ford kontrollerte da både Mazda og Volvo, så første generasjon av Mazda3 delte plattform med Ford Focus og Volvo C30/S40/V50. Da Ford trakk seg ut av Mazda og solgte Volvo til kinesiske Geely, måtte Mazda utvikle egen plattform til Mazda3 og de andre modellene.

Mazda3 deler i dag ikke plattform med noen andre produsenter.

Powered by Labrador CMS