-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Reddende engler
Hyundai benytter elektronikkshowet i Las Vegas til å vise sine nye UMV-er.
Det er gode formål som ligger bak Hyundais nyeste teknologi. Dette er nemlig pod’er som skal ta seg frem der det nesten ikke går an å ta seg frem umiddelbart etter en naturkatastrofe.
De som driver med førstehjelp i katastrofeområder vet hvor viktige de første 72 timene er når det gjelder å redde liv.
Men på grunn av store ødeleggelser etter f.eks. skogbranner, jordskjelv, orkaner, flom, kan det være nærmest umulig for hjelpepersonell å ta seg frem til de rammede i tide.
Behovet for effektiv og rask transport i slike situasjoner er det som har sporet Hyundai til å utvikle sitt første kjøretøy med bevegelige bein.
«Elevate» er navnet på fremkomstmidlet Hyundai omtaler som en UMV (Ultimate Mobility Vehicle), og som fusjonerer teknologi fra elbiler og roboter – noe som medfører at hun kan ta seg frem på steder hvor selv de mest avanserte terrengkjøretøy må melde pass.
– Etter en tsunami eller et jordskjelv kan dagens redningsbiler bare ta personell frem til kanten av katastrofeområdet. Derfra må de klare seg til fots. Elevate kan kjøre til det samme området, og så ta seg videre frem ved å klatre over landskap eller betong som er ødelagt av naturkreftene, sier John Suh, visepresident med ansvar for Hyundai Cradle.
– Teknologien kan brukes i mange ande situasjoner enn ved naturskader. Funksjonshemmede som ikke har tilgang til egnet rampe for å komme seg ut av en bygning, kan booke en Elevate til å hente dem ved døra. Det er bare fantasien som setter grenser for hva en UMV kan brukes til.
Elevate er basert på en modulær eldrevet plattform, hvor man kan bytte ut øvre del for å tilpasse kjøretøyet til oppdraget den skal utføre. De robotiserte beina kan beveges i alle retninger og det sitter separate motorer i hvert hjulnav.
Dette gjør at den i tillegg til å rulle kan bevege seg både som pattedyr og som reptiler, og dermed bevege seg i alle retninger.
Beina foldes opp når man stiller om til vei-modus, slik at man kan bevege seg i motorvei-hastigheter, akkurat som en vanlig bil.
Men de unike egenskapene til Elevate er at den kan klatre over en 1,5 meter høy vegg, eller tråkke over en like bred kløft, ta seg gjennom all slags terreng med en sporvidde på inntil 4,5 meter mens de som er om bord hele tiden befinner seg i vater.
Elevate er ifølge Hyndai resultatet av lang tids forskning på «Last-Mile» teknologi og løsninger.