Nissan Leaf 3.Zero
Nissan Leaf 3.Zero
Nissan Leaf 3.Zero
Nissan Leaf 3.Zero
Nissan Leaf 3.Zero
Nissan Leaf 3.Zero
Nissan Leaf 3.Zero
Nissan Leaf 3.Zero
Nissan Leaf 3.Zero
Nissan Leaf 3.Zero
Nissan Leaf 3.Zero
Nissan Leaf 3.Zero
Nissan Leaf 3.Zero
Nissan Leaf 3.Zero

To nye Leaf-modeller

Endelig lanseres Nissan Leaf med større batterikapasitet, men foreløpig i svært begrenset opplag og med lang leveringstid. Skjønt et halvt år kan vel også regnes som kort i dagens elbil-verden.

Publisert Sist oppdatert

Med 12.303 registreringer ble Nissan Leaf ifølge OFV Norges mest solgte bil i 2018 – uansett drivlinje.

I motsetning til de fleste leverandører av elbiler med brukbar rekkevidde på markedet, har Nissan Norge kunnet holde en akseptabel leveringstid gjennom mesteparten av året.

Det har lenge ligget i kortene at Leaf også skal komme i en utgave med større batterikapasitet, og i dag ble «katta sluppet ut av sekken».

Det skjedde ved arrangementer i Japan og på CES Show i Las Vegas. Samtidig inviterte Nissan Norge pressen til frokostmøte for å dele den viktige informasjonen.

I tillegg til modellene som allerede finnes i markedet lanserer Nissan nå to nye spesialversjoner – Leaf 3.Zero og Leaf 3.Zero e+ Limited Edition.

Sistnevnte blir utstyrt med et helt nytt 62 kWt-batteri som sørger for en rekkevidde på 385 kilometer etter WLTP-normen. Det tilsvarer en økning på 42 prosent sammenlignet med dagens Leaf med 40 kWt-batteri.

Samtidig får Leaf e+ en betydelig høyere motoreffekt med 160 kW / 217 hk (opp fra 110 kW / 150 hk). Dette medfører at toppfarten øker med 10 km/t til 157, mens de som er opptatt av akselerasjon kan glede seg til å gjøre null til hundre på 7,3 sekunder.

Prisen for introduksjonsmodellen med det lange navnet Leaf 3.Zero e+ Limited Edition er 373.000 kroner (eks. frakt- og leveringskostnader).

Modellen er klar for bestilling nå og leveres fra juni. Den skal produseres i et begrenset opplag på 5000 biler, så her må du være kjapp på labben for å sikre deg et eksemplar.

Men fortvil ikke – det vil komme flere varianter med den store batteripakken når modellen med det lange navnet er utsolgt.

Den nye 40 kWt-utgaven, Leaf 3.Zero, koster 306.000 kroner (eks. frakt/levering) – hvilket er 11.000 kroner mer enn dagens toppmodell, Tekna.

Modellen med den store batteripakken får ladekapasitet opp til 100 kW. Snittforbruket er oppgitt til 180 Wt/km (WLTP).

Batteriet er ifølge Nissan et Intelligent Power-batteri med forbedrede egenskaper. Det har 25 prosent høyere energitetthet og 55 prosent økning av energilagrings-kapasiteten. Det inneholder 288 celler sammenlignet med 192 celler i 40 kWh-utgaven.

Begge de to nye modellene får oppgradert infotainment-systemet med større 8-tommers skjerm. Systemet har også flere tilkoblede tjenester, som for eksempel dør-til-dør-navigasjon.

En helt ny og forbedret NissanConnect EV-app vil også være tilgjengelig med de nye modellene.

Leaf 3.Zero får i begge batteri-utgaver nye karosserifarger og nye tofarge-kombinasjoner (rødt karosseri med svart tak, og blått karosseri med svart tak).

Begge de nye modellene blir godt utstyrt med blant annet skinnseter og Nissans Intelligent Driving-teknologier e-Pedal og ProPilot. De viderefører også den samme garantien for batteriene på 8 år / 160.000 km som gjelder for alle andre versjoner av Leaf.

Nissan LEAF ble ikke bare Norges mest solgte bil i 2018. Den ble også Europas mest solgte elbil med mer enn 40.000 leverte biler.

Siden lanseringen tilbake i 2010 er det solgt utrolige 380.000 Leaf på verdensbasis. Ifølge Nissan har ingen annen produsent solgt så mange biler av én enkelt elbil-modell.

Powered by Labrador CMS