Supra-presentasjon i Detroit

Supra-presentasjon i Detroit

Supra-presentasjon i Detroit

Supra-presentasjon i Detroit

Supra-presentasjon i Detroit

Supra-presentasjon i Detroit

Supra-presentasjon i Detroit

Supra-presentasjon i Detroit

Toyota GR Supra

Toyota GR Supra

Toyota GR Supra

Toyota GR Supra

Toyota GR Supra

Toyota GR Supra

Toyota GR Supra

Toyota GR Supra

Toyota GR Supra

Toyota GR Supra

Toyota GR Supra

Toyota GR Supra

Toyota GR Supra

Toyota GR Supra

Toyota GR Supra

Toyota GR Supra

Toyota GR Supra

Toyota GR Supra

Toyota GR Supra

Toyota GR Supra

Toyota GR Supra

Toyota GR Supra

Toyota GR Supra

Toyota GR Supra

Toyota GR Supra

Toyota GR Supra

Toyota GR Supra

Toyota GR Supra

Toyota GR Supra

Toyota GR Supra

Toyota GR Supra

Toyota GR Supra

Toyota GR Supra

Toyota GR Supra

Toyota GR Supra

Toyota GR Supra

Toyota GR Supra

Toyota GR Supra

Toyota GR Supra

Toyota GR Supra

Toyota GR Supra

Toyota GR Supra

Toyota GR Supra

Toyota GR Supra

Toyota GR Supra

Toyota GR Supra

Toyota GR Supra

Toyota GR Supra

Toyota GR Supra

Toyota GR Supra

Toyota GR Supra

Toyota GR Supra

Toyota GR Supra

Toyota Supra

Toyota Supra

Supra er tilbake

Toyota gir nytt liv til den legendariske Supra-betegnelsen. Nykommeren er endelig avduket på bilutstillingen i Detroit.

Publisert Sist oppdatert

Vi har skrevet mye om denne bilen lenge før dagens avduking. Det hele startet med en forsmak gjennom FT-1 Concept som debuterte i Detroit allerede i 2014.

På fjorårets Genève-utstilling bekreftet Toyota endelig offisielt det alle visste, at de utviklet en ny Supra, samtidig som de viste en tøff prototyp dresset opp i racing-klær.

Den siste tiden har det dukket opp bilde etter bilde, så nå var det på høy tid endelig å få se den i all sin prakt.

Toyota GR (for Gazoo Racing) Supra er utviklet i tett samarbeid mellom Toyota og BMW, og er nær beslektet med BMWs nye Z4. Mens BMW har valgt en åpen roadster, går Toyota for en lukket coupé, men begge er rene tosetere.

Bilene skal bygges side om side av Magna Steyr i østerrikske Graz, et velrennomert selskap som har gjort mye for både BMW og andre produsenter tidligere. Blant annet sto de for produksjonen av første generasjon X3.

Under panseret på GR Supra sitter en twin scroll turbo rekkesekser med slagvolum på tre liter, en kjent oppskrift fra den tyske produsenten.

I Toyota-versjon yter den 340 hestekrefter og har et dreiemoment på 500 Newtonmeter. Tilstrekkelig til å ta deg til 100 på 4,3 sekunder når du anvender «launch control».

Kreftene sendes til bakhjulene via en 8-trinns automat, mens en aktiv differensial sørger for at kreftene fordeles til det hjulet som har best grep.

Drifting-kongen Fredric Aasbø er blant de første som har prøvd biler - se ham i aksjon her:

Samarbeidet med BMW kommer tydelig til uttrykk når man setter seg inn i bilen. De tradisjonelle instrumentklokkene er erstattet av en 8,8-tommers skjerm med en turteller sentralt plassert, i tillegg til et digitalt speedometer og annen viktig informasjon.

Selv BMWs innstillingshjul på senterkonsollen er beholdt, sammen med de mest essensielle knappene på dashbordet.

Vi tror Toyota når de påstår at GR Supra er en rendyrket sportsbil med høy grad av kjøreglede takket være en lang utviklingsperiode hvor blant andre Toyotas president, Akio Toyoda som er en meget habil racerfører, har sittet bak rattet runde etter runde på Nordsløyfa.

Det kan virke som produksjonen i startfasen er meget begrenset, men Toyota lover at den nye modellen vil få 900 europeiske eiere i løpet av 2019. Leveringen starter på ettersommeren.

En eksklusiv GR Supra A90 Edition lakkert i Storm Grey matt og med en komplett utstyrsliste skal tilbys til de første 90 som melder sin interesse i Europa.

Akselavstand247 cmLengde438 cmBredde185 cmHøyde129 cmSporvidde foran160 cmSporvidde bak159 cmEgenvekt1541 kgAks. 0-100 km/t4,3 sekunder
Viktige data
Powered by Labrador CMS