-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Polestar utfordrer Tesla
Volvos elbilmerke, Polestar, viser i dag frem sin andre modell – en direkte utfordrer til Tesla Model 3.
Mens Polestar 1 er en dyr nisjemodell i begrenset opplag favner Volvos nye merke vesentlig bredere når de når lanserer Polestar 2 – en ren elbil som blir første direkte konkurrent til Tesla Model 3.
Også prisstrategi ser Polestar ut til å adoptere fra Tesla – de sier at bilen skal koste fra 39.900 euro (i Tyskland), men at den de første 12 månedene kun skal selges i en lanseringsutgave til 59.900 euro. Da snakker vi altså femti prosent påslag for «early adopters».
– Polestar 2 er vår første rene elbil og vår første volum-modell. Alt rundt bilen er designet og konstruert basert på pasjon og hengivenhet. Polestar skal levere elektriske ytelsesbiler som er fantastiske å eie og kjøre, sier Thomas Ingenlath, toppsjef for Polestar.
I oktober var vi med på åpningen av Polestars hovedkvarter i Göteborg
Bilen beskrives som en femdørs fastback med to elektriske motorer og en batterikapasitet på 78 kWt. Det skal gi en rekkevidde per opplading på 500 kilometer etter WLTP-standarden.
Bilen er bygget på Volvo-gruppens nye CMA-plattform. Batteripakken er plassert i gulvet og består av 27 moduler – noe som bidrar til chassisets styrke og stabilitet så vel som å forbedre bilens støy- og vibrasjonsnivå (NVH).
Sammenlignet med et tradisjonelt chassis er støynivået ifølge Polestar redusert med 3,7 dB.
Polestar vil tilby smarte ladeløsninger ved å inngå strategiske allianser med verdens største ladenettverk. Man har full kontroll over batteriets status og lademuligheter fra bilen, samt via en dedikert app fra smart-telefoner.
Polestar 2 er ikke ubeskjeden når det kommer til ytelser. Drivlinjen har en samlet effekt på 300 kW (408 hk) og et maksimalt dreiemoment på 660 Newtonmeter.
Firehjulsdrift får kreftene effektivt ned i bakken slik at akselerasjonen til hundre kan foretas på under fem sekunder.
Vi loves et dynamisk chassis, men dette kan om ønskelig spisses ytterligere med en Performance-pakke bestående av Öhlins dempere, Brembo bremser og unike 20-tommers felger.
Gullfargede setebelter og bremsecalipere er andre Polestar-spesialiteter.
Ifølge Polestar er bilen blant de første i verden som benytter et infotainment-anlegg basert på Android.
Det plasserer avanserte tjenester som Google Assistant, Google Maps med støtte for elbiler og Google Play Store direkte på dashbordet. Stemmestyring og en stor 11-tommers berøringsskjerm gjør tjenestene lett tilgjengelige.
Den tradisjonelle nøkkelen kan erstattes av en smart-telefonen – noe som åpner for bildeling samt Polestar-tjenester som henting og levering. Det gjør også at bilen oppdager hvilken fører som er i ferd med å sette seg inn og omstiller diverse funksjoner til hans/hennes preferanser.
I tråd med merkets policy kan også Polestar 2 kun bestilles online. Lanseringsmodellen med en prisindikasjon på 59.900 euro vil siden få en abonnementspris for dem som ønsker et enkelt og oversiktlig bilhold.
Interessenter kan sette seg på liste via polestar.com hvor det ligger en konfigurator, og produksjonen av Polestar 2 starter tidlig 2020 i Kina for alle globale markeder.
Bilen skal stilles ut på Genève-utstillingen, og Norge er blant pionermarkedene sammen med Kina, USA, Canada, Belgia, Tyskland, Nederland, Sverige og Storbritannia.