Mercedes-Benz GLC
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz GLC
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz GLC
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz GLC
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz GLC
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz GLC
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz GLC
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz GLC
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz GLC
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz GLC
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz GLC
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz GLC
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz GLC

Mercedes-Benz GLC

Mercedes-Benz GLC

Mercedes-Benz GLC

Mercedes-Benz GLC

Mercedes-Benz GLC

Mercedes-Benz GLC

Mercedes-Benz GLC

Mercedes-Benz GLC

Mercedes-Benz GLC

Mercedes-Benz GLC

Mercedes-Benz GLC

Mercedes-Benz GLC

Mercedes-Benz GLC

Mercedes-Benz GLC

Mercedes-Benz GLC

Mercedes-Benz GLC

Mercedes-Benz GLC

Mercedes-Benz GLC

Mercedes-Benz GLC

Mercedes-Benz GLC

Mercedes-Benz GLC

Mercedes-Benz GLC

Mercedes-Benz GLC

Mercedes-Benz GLC

Mercedes-Benz GLC

Oppdatering for GLC

Mercedes foretar en midtlivs oppdatering av sin populære middelklasse-SUV, fire år etter lanseringen.

Publisert Sist oppdatert

Nye motorer, MBUX infotainment og flere selvkjørende egenskaper står på programmet når Mercedes nå foretar en facelift på GLC. Den nye modellen debuterer i Genève og kommer til Norge i andre halvår.

Les om vår første tur med GLC her

– GLC har vært en stor suksess for Mercedes-Benz helt siden lanseringen i 2015 og har de to siste årene vært Bertel O. Steens mest solgte modell. Den massive oppgraderingen gir god grunn til optimisme også for arvtakeren, sier Kjetil Myhre, direktør for Mercedes-Benz personbil.

Det ble ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken registrert 1840 nye GLC i 2018.

Når man tar hensyn til at 85 prosent av disse ble registrert i første halvår grunnet WLTP-utfordringer, er det ikke underlig at Mercedes opplevde en tilbakegang fra 2017 da antallet endte på hele 2391.

80 prosent av de norsk-registrerte bilene i 2018 var ladbare hybrider – i 2017 utgjorde disse hele 95 prosent! Kanskje ikke å undres over når man vet hvilke fordeler slike drivlinjer har i det norske avgiftssystemet.

Nå skal vi ikke bruke tid på de kosmetiske endringene i den oppdaterte modellen – de ser nok dere som kjenner modellen godt ved første øyekast.

Mer interessant er det moderniserte interiøret med en større infotatinment-skjerm og heldigitale instrumenter – selvsagt basert på det avanserte MBUX grensesnittet som kan skreddersys etter kundens ønsker.

Det er totalt fem forskjellige muligheter til å samhandle med infotainment-systemet i GLC:

  • Via den berøringsfølsomme multimediaskjermen øverst på dashbordet
  • Ved bruk av kontrollknappene på det nye multifunksjonsrattet
  • Med den nye berøringsplaten i midtkonsollen
  • Ved hjelp av hånd- og armbevegelser (Interior Assist)
  • Ved talestyring, enten med taleknapp på rattet eller stemmekommandoen "Hey, Mercedes"

Det burde gi hvem som helst kontroll over betjeningen på den måten man foretrekker.

GLC får de samme avanserte assistansesystemene som storebror GLE.

Et eksempel er rutebasert hastighetsjustering der GLC kan gjenkjenne og reagere på langsom trafikk ved hjelp av informasjon fra LiveTraffic dersom sjåføren er uoppmerksom. Fartsholderen reduserer da hastigheten, noe som gir den aktive bremseassistenten rom til å stoppe bilen om føreren ikke reagerer.

Hvis det er fare for kollisjon med motgående trafikk når du skal svinge av veien, kan Turn-off-funksjonen hindre dette innenfor hastigheter som er typiske for slike manøvrer. Bremseinngrep finner sted dersom føreren signalerer at han/hun skal svinge og systemet mener det er fare for kollisjon.

Trailer Maneuvering Assist er også nytt i GLC og gjør det betraktelig enklere å manøvrere for uerfarne tilhengerbrukere.

Fra markedslanseringen i midten av 2019 blir GLC tilgjengelig med de nyeste firesylindrede bensin- og dieselmotorene i Mercedes-programmet. Disse bidrar ifølge produsenten til økt effekt og betydelig lavere drivstofforbruk enn dagens motorutvalg.

Men foreløpig nevner ikke Mercedes varianten som er viktigst for Norge med et eneste ord – den ladbare GLC 350e. De sier bare: Flere motoralternativer vil bli introdusert i løpet av året.

Vi får prøve å lokke frem mer informasjon om denne når vi treffer importøren i Genève - så langt har de kun sagt at den kommer tilbake til Norge i løpet av året, uten å gi øvrige detaljer.

Alle modellene får 4Matic firehjulsdrift som standard og blir for første gang tilgjengelig med det 100 prosent justerbare luftfjæringssystemet Dynamic Body Controll som tilvalg.

Powered by Labrador CMS