-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Ginettas utrolige superbil
Lawrence Tomlinson har du sannsynligvis aldri hørt om. Ginetta har du kanskje hørt om. Sammen står det for en Genève-utstillingens råeste prestasjoner. En britisk superbil som ut-Ferrarier Ferrari.
Ginetta er en av disse urgamle, erkebritiske institusjonene som har levd på og av siden 1957. Biler litt som TVR, men i mye større grad under radarene.
Tomlinson er derimot yngre, ikke like mye under radaren de siste årene. Han har for eksempel vunnet klasseseire på Le Mans, og for fjorten år siden forsøkte han å kjøpe opp et skrantende TVR.
Uten suksess, men siden han åpenbart ville ha en skakkjørt bilprodusent med lange tradisjoner, fant han Ginetta.
Hvorfor?
– Fordi jeg kunne, sier han og lister opp litt av det de har gjort siden: Bygget ny fabrikk med kapasitet på 500 biler i året (nå er de oppe i rundt 300), bygget opp en av Englands mest populære merke-cuper, deltatt på Le Mans med en skikkelig LMP1 bil som konkurrerte mot Toyota i fjor, og de har bygget en helt ny LMP3-bilen sammen med Le Mans organisasjonen og deres GT4 bil er en suksess kloden rundt.
Det hele forholdsvis lavmælt, selvfølgelig, men mer enn nok til at den litt sportsligere delen av bilverdenen har satt seg opp i stolen og oppdaget at Noe Skjer.
Nå burde flere få øynene opp for denne spennende Leeds-basert operasjonen.
I Genève har de plassert sin nyeste kreasjon. Akula heter den – jeg trodde det var et av dyrene fra Jungelboka, men det viser seg at det er russisk for hai.
Den starter med en motor i hjørnet av standen. Allerede der bør man slå opp øynene. Helt egenbygget, ekstremt kompakt og lett tørrsump, 90-graders V8 på cirka 6 liter.
Hele blokka er maskinert ut av et stor aluminium-stykke, ikke antydning av turbo, vitsen er rask gasspedalreaksjon, og hele innsugningsavdelingen er også laget lokalt. Ser ut som en samling juveler oppå blokka.
Forholdsvis moderat trimmet, rundt 600 hk, men Tomlinson forteller at han allerede tenker på en BB10-versjon. Denne heter nemlig BB6, der 6 står for 600 hester!
Ekstrem sentralmotor-konstruksjon, men koblet med en solid cab backwards design sitter motoren foran.
Den gang han vant klassen i Le Mans var det med en Panoz, en bil han fremdeles eier. Den bruker akkurat samme oppskrift, men Tomlinson nekter for at det er derfor han gjør det sånn her også. – Det er fordi det er det logiske, sier han.
Han viser til en glimrende aero, et marktrykk på 376 kg ved 100 km/t – verdier som ligger i McLaren P1-området, sier han (det hele utviklet i Formel 1 vindtunnelen til F1Williams), samtidig som han har kunnet bygge denne som det han kaller en praktisk gatebil, med bagasjerom på 675 liter og en inn- og utstigning som er meget mindre akrobatisk enn på en rekke midtmotor-superbiler den kan sammenliknes med.
En vekt fordeling på 49/51 lar seg også høre.
Men hans sterkeste kort er vekten. 1150 kg. Ingen andre biler i denne klassen er i nærheten – 150 til 350 kg over, de aller fleste. I tillegg til det som er nødvendig for en gateregistrert bil, møter denne også alle sikkerhetskravene til et FIA GT3-nivå.
Legg til at Ginetta har sin egen seks trinns klikk-klakk kasse og sin helt egne opphengning den coil-over enhetene er festet i midten og påvirkes av lange pushrods. Utrolig hva de har fått plass til.
Med sine 464 cm er den er litt lenger enn en Porsche GT3, 20 cm lengre akselavstand har den også, og er 10 cm bredere. Og siden utstillingsbilen er i skinnende svart er det umulig å avgjøre hvordan den egentlig tar seg ut. Spesielt fotovennlig er den heller ikke der den står.
Men kanskje Tomlinson fortsatt ønsker seg litt under radaren. For denne bilen har også klart 100 % hemmelighold.
Vanligvis, i forkant av et så stort prosjekt der så mange underleverandører har vært inne i bildet, pleier det å sige ut et rykte eller tre i forkant.
Denne gangen var det ingen på utsiden som ante noe. Ikke en gang de 14 kundene som allerede har kjøpt bilen har hvisket et ord om det. (Tomlinson hadde på forhånd kontaktet noen mulige kunder i Ferrari-McLaren-sjiktet, men kunder han visste også var ute etter kjøreegenskaper, ikke bare flash).
Det betyr at han allerede har solgt mer enn halvparten av neste års produksjon. Han skal holde dette forholdsvis eksklusivt, med 20 biler i året. 340.000 pund er i seg selv nok til å holde det eksklusivt.
Men han lover at det skal komme mer.