Fiat Centoventi Concept
Foto: Jon Winding-Sørensen
Fiat Centoventi Concept
Foto: Jon Winding-Sørensen
Fiat Centoventi Concept
Foto: Jon Winding-Sørensen
Fiat Centoventi Concept
Foto: Jon Winding-Sørensen
Fiat Centoventi Concept
Foto: Jon Winding-Sørensen
Fiat Centoventi Concept
Foto: Jon Winding-Sørensen
Fiat Centoventi Concept
Foto: Jon Winding-Sørensen
Fiat Centoventi Concept
Foto: Jon Winding-Sørensen
Fiat Centoventi Concept
Foto: Jon Winding-Sørensen
Fiat Centoventi Concept
Fiat-sjef Olivier Francois - Foto: Jon Winding-Sørensen
Fiat Centoventi Concept
Foto: Jon Winding-Sørensen
Fiat Centoventi Concept
Foto: Jon Winding-Sørensen
Fiat Centoventi Concept
Foto: Jon Winding-Sørensen
Fiat Centoventi Concept
Foto: Jon Winding-Sørensen
Fiat Centoventi Concept
Foto: Jon Winding-Sørensen
Fiat Centoventi Concept
Foto: Jon Winding-Sørensen
Fiat Centoventi Concept
Foto: Jon Winding-Sørensen
Fiat Centoventi Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Fiat Centoventi Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Fiat Centoventi Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Fiat Centoventi Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Fiat Centoventi Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Fiat Centoventi Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Fiat Centoventi Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Fiat Centoventi Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Fiat Centoventi Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Fiat Centoventi Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Fiat Centoventi Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Fiat Centoventi Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Fiat Centoventi Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Fiat Centoventi Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Fiat Centoventi Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Fiat Centoventi Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Fiat Centoventi Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Fiat Centoventi Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Fiat Centoventi Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Fiat Centoventi Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Fiat Centoventi Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Fiat Centoventi Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Fiat Centoventi Concept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink

Mer enn forventet hos Fiat

Hvor lenge det er siden Fiat viste en konseptbil i Genève var det ingen som husket. Men den som står der nå er sensasjonell.

Publisert Sist oppdatert

Det hadde riktignok gått rykter om en ny Panda, men dette var så meget mer.

«En T-Ford i et iPhone-etui» beskrev Olivier Francois, Fiat-sjefen, den som. Med det mente han kanskje å antyde at den bare skal leveres i en farge – og den er i hvert fall ikke svart.

For å starte med det som ikke syns. Dette er en hel-elektrisk bil, men med et meget fleksibelt batterisystem, slik at du kan velge mellom 100 og 500 kilometer rekkevidde.

Det betyr selvfølgelig også at du kan velge mellom lett, og ikke fult så lett, bil. «Men chassiset er slik at kjøreegenskapene ikke påvirkes av vekten», lovte Francois.

Denne bilen startet som prosjekt CC4, med andre ord: bybil opus fire – etter tre Pandaer regner jeg med.

Det er fire år siden starten, men ifølge folk som vet, fordi de har vært med på å bygge konseptversjonen, ble beslutningen om å vise den tatt veldig sent. Det var bare så vidt bilen var på plass til åpningen.

Klaus Busse, designsjefen, sier ikke noe om det. Han er bare veldig glad for å få lov til å vise den. Blant annet fordi den er virkelig en sveitsisk foldekniv på innsiden.

Dashbordet er superminimalistisk plass til en telefon eller pad som instrument, og det er en rekke vertikale spor i overflaten der man kan henge opp forskjellige ting. Hyller eller kjøleskap eller foldesenger, det er bare fantasien og plassen som setter grenser.

Alle setene kan også tas ut og eventuelt erstattes med andre typer inventar.

Mopar – tilbehørsselskapet til FCA har allerede 114 tilbehør på plass – jeg synes ikke det finnes noen bedre bekreftelse på at dette er noe som kommer til å bli produsert.

Selve bilen, den heter forresten Centoventi, for å minne om at Fiat fyller hundreogtjue, er ekstremt funky og har en trygg Bauhaus-type form som vil kunne holde i mange år.

Dører festet i bakkant og ingen B-stolpe kan selvfølgelig fort fjernes på en produksjonsbil, men mesteparten fra konseptet burde kunne beholdes.

Denne bilen sitter på en helt ny plattform, og vi kan vel regne med at det er den som vil blir brukt når den helelektriske 500 skal lanseres neste år.

Den måler 368 x 185 x 153 cm og har en akselavstand på 243 cm.

Ladekabelen ligger på en snelle under dekslet, så nå blir det også slutt på å rote med en møkket kabel.

En annen smart detalj er at du kan starte med bare det ene batteriet og nøye deg med 100 km. Men hvis du plutselig må til mora di i Oslo en dag (og du bor i Trondheim) kan du kjøpe, eller leie, resten av batteriene. Et vanlig verksted får dem på plass på fem minutter.

Vil du ha flere variasjonsmuligheter?

Det kommer til å finnes (hvis den kommer i produksjon) fire fargefoil-muligheter for tak, støtfangere, hjuldeksler og elementer av karosseriet, så ensfarget må det ikke være.

Forskjellige tak også, forresten: Takluke, glasstak, kanvastak, tak med lasteboks, eller tak med solceller og 50 W kapasitet.

Dessuten har den digital display både foran og bak, for meldinger eller smileys – eller eventuelt reklame. Men dette kan du bare benytte når bilen står parkert.

Ved presentasjonen sa Francois at denne bilen både var et ønske om å hente ut essensen av denne enden av Fiat-spektrumet og samtidig «bygge opp vår elektrifiserte portfolio for å unngå forurensingsbøter».

– Selv foretrekker jeg å fokusere på Fiat-vinklingen, men det er også viktig at jeg ser på disse andre elementene fordi de vil være fundamentale når beslutningen skal tas om vi skal investere i produksjon av denne.

Men det spennende er at sjefen hans sa noe helt motsatt. Tøffe Mike Manley, Jeep-sjefen som uventet ble valgt som Sergio Marchionnes etterfølger, sa i klartekst at «heller bot enn strøm».

Det det dreier seg om er bøter til de produsentene som ikke møter EUs flåte-utslippskrav på 95 g/km CO2 om noen år.

– Vi velger veien med lavest omkostninger, sa Manley. Og nevnte at foreløpig vil det være billigere å betale bøtene enn å investere i elbilutvikling.

– Det er selvfølgelig også et spørsmål om hva kundene vil ha, sa han og pekte på at er det noe de ikke vil ha, så er det elbiler.

– Men selvfølgelig, når markedet krever det skal FiatChrysler også bygge slike, sa han.

Underforstått, en liten kompakt elbil a la Fiat 500 skal han ikke stå i veien for, og hybrid-elektrifisering: gjerne.

Det er også verdt å merke seg at FCA regner svært nøye på hvert lands flåte-CO2.

Det er ikke lenge siden den norske importøren måtte skrote et program han hadde om å starte noen Abarth-forretninger. «Ikke gjør det. Ødelegger CO2-regnskapet» var beskjeden fra konsernet.

Derfor er også nisjebiler som 124 Spider fjernet fra noen markeder nå. Den ødelegger det lokale regnskapet. Men der var Francois klar:

– Det er et spennende produkt, og vi gjør penger på det. Men skal det programmet fortsette må det være i samarbeide, som det vi har med Mazda nå. Der er jeg åpen for en fortsettelse.

Akkurat som Manley var:

– Vi har en stor fremtid som selvstendig, men åpner det seg muligheter for samarbeid, må vi jo se på om det kan gjøre oss sterkere, samlet. FCA snakker selvfølgelig med mange produsenter om mange temaer i dag også.

Powered by Labrador CMS