-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Bugattien vi ikke fikk se
Sannsynligvis fordi de ikke ville ta glansen fra flashy Bugatti Voiture Noir ventet de noen dager med å presentere den som kan bli den mest populære Bugattien noensinne.
Det er klart all hypen rundt «verdens dyreste bil» ville skape interesse.
Så for ikke å ødelegge for denne litt tragiske spesialmodellen som debuterte på Genève-utstillingen (mer om den på BilNorge.no om en dag eller to), ventet fabrikken i Molsheim noen dager med å presentere en virkelig populær-Bug.
De skal nemlig bygge Baby-Bugattien igjen.
Muligens har også fabrikken lært noe av hvordan man ekspederer elbiler i Norge, de har samtidig med presentasjonen mandag åpnet en reservasjonsliste. Send en melding til contact@bugattibaby.com, så kan du også stå der – i tillegg til alle de elbillistene du også står på.
Ikke bare fordi denne er elektrisk forresten, men også fordi den høres ganske morsom ut.
Vi har hørt om miniatyr-Type 35’ere før. Sbarro har for eksempel vært glad i å lage sånne, og det finnes selvfølgelig noen bra fra Argentina.
Men denne er litt større enn de vi vanligvis ser, og litt mer brukbar både for mor og datter. Far også, forresten.
Her snakker vi nemlig også skalabil, men i skala 3:4 i forhold til originalen.
Da Ettore og han sønn Jean skulle bygge en til le Patrons yngste sønn, Roland, bestemte de seg for halvskala, og alle som har vært etterliknet etterpå har vært omtrent slike. Altså brukbare kun for barn.
Denne nye kan også voksne kjøre, sier fabrikken, og derfor har de lagt inn en tre-stegs drivlinje.
Når den betjenes av mindreårige har den 1 kW effekt og går i 20 km/t. I voksen-modus har den 4 kW og kan gjøre 45.
Men akkurat som Chiron har den en egen Speed Key, og med den kan du slippe løs 10 kW og fartsbegrenseren får hvile seg. Hvor fort den egentlig kan gå, sies det imidlertid ikke noe om.
Bilen til Roland var ment å være ett enkelt eksemplar, men da kundene kom på besøk ville selvfølgelig de også ha med en hjem til arvingen – det endte med en produksjon på 500. Den fikk til og med sitt eget modellnummer, Type 57 er det offisielle navnet.
Originalen er vanvittig etterspurt, ingen seriøs Bugatti-samling er i nærheten av komplett uten et eksemplar av Baby-Bugattien.
Men denne nye, Baby II, er såpass full av moderne teknologi at den passer vel best til Veyroner og Chironer og slike.
Det hele er basert på en omhyggelig scan av en av de 35-modellene som ble bygget for det Franske Grand Prix i 1924 (som de heller ikke vant. Campari ble nr. 1 i en Alfa, beste Bugatti ble nr. 7!). Ut fra den ble det laget former som karosseriet håndbygges over.
Bakhjulsdrift, som på originalen og batterielektrisk drivlinje som på den første Baby. Men her har vi litium-batterier, regenerativ bremsing og sperrediff!
Inni finner vi det typiske Bugatti dashbordet i aluminium, skinnseter, en skalareproduksjon av rattet. Utenpå er det de typiske Bugatti-hjulene, men med litt mer moderne bremser enn tromler som ligger i felgen. Bra lys er det også, til de sene hagefest-racene.
Det blir fortalt at denne er bygget for å feire Bugatti 110-årsdag (hvorfor må man alltid finne på en sær unnskyldning?) og det blir begrenset, men ikke SÅ begrenset, opplag. Hele 500 skal lages, de første leveres ut allerede til høsten.
Alle er selvfølgelig nummererte, og kommer du deg raskt på listen så du får bilen i år, får du med det ekstra 110-års gratulerer-med merket.
Prisen starter på 30.000 euro – men det finnes (selvfølgelig) en liste over hvordan du kan gjøre den dyrere.
Billig, uansett. En Type 52 gikk for 99.000 dollar på en auksjon for ikke lenge siden.