BMW X4
Foto: Øivind Skar
BMW X4
Foto: Øivind Skar
BMW X4
Foto: Øivind Skar
BMW X4
Foto: Øivind Skar
BMW X4
Foto: Øivind Skar
BMW X4
Foto: Øivind Skar
BMW X4
Foto: Øivind Skar
BMW X4
Foto: Øivind Skar
BMW X4
Foto: Øivind Skar
BMW X4
Foto: Øivind Skar
BMW X4
Foto: Øivind Skar
BMW X4
Foto: Øivind Skar
BMW X4
Foto: Øivind Skar
BMW X4
Foto: Øivind Skar
BMW X4
Foto: Øivind Skar

BMWs tøffeste SUV

BMW X4 er tøff å se på og flott å kjøre. Men den byr på langt mer komfort enn sportslighet. Og det er fint.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i bladet BIL nr. 12-2018

De siste par ukene har for mitt vedkommende vært elektriske med blant annet Jaguar I-Pace og Tesla Model X på programmet. Jeg skal ikke her gå inn i noen diskusjon med petroheads om elbilenes ulemper, men én fordel har de: akselerasjonsegenskapene.

Så etter å ha lusekjørt BMW X4 3,0i altfor lenge etter en SUV av et volummerke jeg ikke skal nevne her, var tålmodigheten slutt. Med el-Jaguarens 50-80 km/t-sprint på 1,3 sekunder i friskt minne vurderte jeg forbikjøringsstrekningen som mer enn lang nok, la meg ut og tråkket til.

Tar tid

Forskjellen ligger i reaksjonsevnen til en forbrenningsmotor koblet til en automatgirkasse kontra en elektrisk drivlinje. Tiden bilen bruker på å tilpasse seg akselerasjonsmodus er ikke lang, men de nevnte par tideler føles som en evighet i forhold til den umiddelbare reaksjonshastigheten til en kraftig elbil.

Hvorfor jeg gnåler slik om dette henger sammen med at denne elbilen jeg her bruker som et eksempel er omtrent like stor som X4, den er etter min mening minst like tøff å se på – har 150 hk mer å dra med og koster i basispris 150.000 kroner mindre enn BMWs siste, og etter min mening lekreste SUV.

Mens vi venter

Så i mellomtiden er det bare å glede seg over X4 som i testutgave har benevnelsen 3,0i på hekkluka.

Det betyr bensinmotor, men ingen lun rekkesekser, nei bare en 2-liters firer som med turbo ikke yter mer enn den må for å kunne matche det justerte karosseriet og trekke 1720 kilo egenvekt.

Skal du ha sekser må du gå opp til M40i og legge på prisen bortimot 300.000 kroner fra 767.500 kroner.

Tar du derimot sjansen på en 3-liters dieselmotor i disse ulvedieseltider får du både mer effekt, mer moment og lavere forbruk, men må ut med 50.000 kroner mer og taper litt akselerasjonskraft. Jeg har kjørt X3 med nevnte dieselmotor, og hadde nok valgt den i X4.

Automatkassen, du får ikke noe annet og firehjulsdrift kan ikke velges bort for å spare kroner, har naturligvis de åtte trinnene BMW har lagt seg på som standard for mange år siden.

Men i testbilen lugget det litt, særlig ved pådrag ut av kryss og rundkjøringer. Jeg stusset, for dette er normalt et større problem i VW-gruppens biler enn i de hvor merkevaren har sitt opphav i München.

Handler om følelser

Så kan det naturligvis være relevant å spørre om det fornuftige i å fortsette å bygge en modell med mindre bagasjerom, dårligere sittehøyde bak og lavere salgsvolum enn moderbilen og samtidig kreve noen titusen kroner mer for den?

Kjære leser, dette handler ikke om fornuft, men kun om følelser. Om å kjøre «varebil» kontra kupé. Med på X4-kjøpet følger lavere tyngdepunkt, bedre vektfordeling, mer dynamikk i et mer sportslig understell sammenliknet med X3.

Men sportslig? Ikke særlig og ikke i nærheten av Porsche Macan.

Først i sportsmodus strammes styring og chassis så mye opp at jeg hadde det hyggelig i X4 på litt over gjennomsnittet svingete og smale veier. Komfort derimot er det plenty av selv innstilt i sportsmodus.

Lekrere

X4 parallell-bygges med X3 i USA og det meste til B-stolpen er likt. Doble sideglass foran for å redusere trafikkstøy inne i bilen drar opp inntrykket, mens en forferdelig stygg plateskjøt i nedre forkant av dørene er noe som aldri ville sluppet ut fra en tysk fabrikk.

BMWs sportsstoler med regulering av sidestøtten befinner seg på øverste hylle i sittekomfort i denne bilklassen. De røde sømmene på midtkonsoll, i sidene på setene og i hodestøttene sladrer om premium.

Men jeg har akkurat kjørt en koreansk bil til halve prisen, og den hadde også kjøling i setene. Og hvorfor ikke varmetråder i frontruta? Mange har, og kjekt i vinter-Norge er det.

Konservativ

Audis nyeste modeller med tre individuelle skjermer oppleves mer å være i iPad-tiden. Muligheten til å bruke instrumentskjermen til mange funksjoner låses gjennom innringingen av hastighetsmåler og turteller i to fysiske halvsirkler limt utenpå glasset.

Mulig at BMWs kunder foretrekker det slik, og kanskje spesielt i Tyskland. Jeg er likevel ganske sikker på at ved neste oppgradering er dette borte og erstattet av flere og større skjermer.

Men det skal BMW ha at de har beholdt iDrive-systemet med hjul og knapper på midtkonsollen, og høydeforskjellen på knappene gjør det mulig å endre funksjoner på infotainment-skjermen med minimal distraksjon.

I behold er også egen seksjon for klimaanlegget og et utvalg knapper som kan programmeres til mer enn radiofunksjoner.

X4 er en av få 2019-modeller med CD-spiller!

Naturligvis leser bilen trafikkskilt, og den innstiller bilen etter gjeldende fart om føreren vil. Et lett trykk på den radarstyrte konstantfartholderen, og bilen velger det som stod på siste fartsskilt.

Husk da bare at speedometerfart og lovlig fart sjelden er sammenfallende. Testbilen lå 3 km/t under i 50 km/t, 4 km/t under i 80 km/t og 6 km/t under i 110 km/t.

Tall fra OFV viser at for hver solgte X4 de siste årene har BMW levert ut tre X3.

Fakta – BMW X4 xDrive 3,0i

Liker: Lekker kupé-SUV

Liker ikke: Kunne vært mer sportslig

Vurdering: 4,0

Pris fra:

767.500 kroner

Testbil:

1.033.100 kroner

Motor:

1998 ccm R4, Turbo bensin

Effekt:

252 hk/350 Nm

Drivlinje:

6A, firehjulsdrift

Aks. 0-100 km/t:

6,3 sek

Toppfart:

240 km/t

Forbruk:

0,72 l/mil (NEDC), 0,90 (Målt)

CO2:

164 g/km

Energiforbruk:

63,36 kWh/100 km

Dimensjoner:

475/192/162 cm (L/B/H)

Bagasjerom:

525 - 1430 liter

Powered by Labrador CMS