Karma Revero

Karma Revero

Karma Revero

Karma Revero

Karma Revero

Karma Revero

Karma Revero

Karma Revero

Karma Revero

Karma Revero GT

Karma Revero GT

Karma Revero GT

Karma Revero GT

Karma Revero GT

Karma Revero GT

Karma Revero GT

Karma Revero GT

Karma Revero GT

Karma Revero GT

Karma Revero GT

Karma Revero GT

Karma Revero GT

Karma Revero GT

Karma Revero GT

Karma Revero GT

Karma Revero SC1 Vision

Karma Revero SC1 Vision

Karma Revero SC1 Vision

Karma Revero SC1 Vision

Karma Revero SC1 Vision

Karma Revero SC1 Vision

Karma Revero SC1 Vision

Pininfarina i Kina

Pininfarina stiller med flere biler i Shanghai. To av dem på et merke som heter Karma, etterfølger etter et danskspråklig forsøk.

Publisert Sist oppdatert

Det er garantert to som husker Karma her i Norge. Det går nemlig fremdeles to slike biler rundt på norske skilter.

Historien er lang og innfløkt. Det var den danske bildesigneren Henrik Fisker som ble lei av å tegne biler for produsenter som BMW og Aston Martin og begynte for seg selv. Hans store bil ble hetende Fisker Karma.

Eventyret varte faktisk i mer enn 2000 biler før noen kinesere, Wanxiang-gruppen tok over for fem seks år siden.

Nå viser de en oppdatert utgave av Karma på Shanghai-utstillingen. Den gamle drivlinjeoppskriften beholdes, en tre-sylindret bensinmotor (nå fra BMW) brukes som en rekkeviddeforlenger til et sett batterier som leverer strøm til to elmotorer på til sammen 535 hk.

På ren batteridrift har den en rekkevidde på 130 km, men med bensinmotoren som hjelp er vi oppe i nesten 600 km.

Men den store make-overen er utvendig. Kineserne gikk til Pininfarina og ba om hjelp til å rydde opp i designer Fiskers ganske overdrevne linjespill.

Det er første og fremst den underlige fronten som er endret. Den typiske mustasje-grillen er helt fjernet, og nå ser bilen nesten like ren ut som en typisk elbil forfra.

Det har skjedd noe langs sidene på bilen også – tidligere var det noe som ikke stemte i forholdet mellom de store kurvene langs flankene og det lange panseret. Pininfarina har klart å fylle inn noen av de dramatiske linjene sik at det hele er blitt mer harmonisk.

Men det stopper ikke der.

Pininfarina ble også bedt om å bygge en 2+2 GT versjon av Karma, derfor står det også en ganske lekker todørs versjon på standen. Den beholder litt av originalens timeglass figur, men meget mer diskret, og det har fått helt ny – hva skal vi si? Ferrari-aktig? – front.

Det hele er bygget på den vanlige Karma-plattformen, men sluttresultatet er her noe helt annet, bare se på de smale slissene til frontlysene, de kan vel også peke i retning av den neste firedørsmodellen derfra.

Men det stopper ikke der heller.

Karma-folket har nemlig også – og selvfølgelig – beveget seg inn på det rent batterielektriske området, vekk fra plug-in oppskriften som har pregete bilen siden Henrik Fiskers dager.

Dermed får vi også presentert en ganske flashy, åpen toseter. SC1 heter den.

Barchetta-type karosseri – tegn til veltebøyler bak de to setene som er plassert forbausende langt bak i dette konseptet. Her er det åpenbart at det er klassiske sportsvogn-vibber som teller – ikke smart elbil-pakking.

Cab-forward pleier å være tema på en moderne elbil. Det er det ikke her.

Karma har hatt et nærvær i USA siden 2014. De bygges i California og har vel aldri vært i nærheten av Kina før.

Men etter Shanghai tyder ting på større ambisjoner, og sjefen selv, Lance Zhou, sier at Karma vil være på plass i Europa og Midtøsten neste år, og fra 2021 i Kina.

Men han sier også at de vil fortsette å inngå smarte, strategiske partnerskap slik de har gjort med Pininfarina denne gangen.

Powered by Labrador CMS