Lotus på Auto Shanghai

Lotus på Auto Shanghai

Lotus på Auto Shanghai

Lotus på Auto Shanghai

Lotus på Auto Shanghai

Lotus på Auto Shanghai

Lotus på Auto Shanghai

Lotus på Auto Shanghai

Lotus på Auto Shanghai

Lotus på Auto Shanghai

Lotus på Auto Shanghai

Lotus på Auto Shanghai

Lotus Evora GT4

Lotus Evora GT4

Lotus Evora GT4

Lotus Evora GT4

Lotus Evora GT4

Lotus Evora GT4

Lotus Evora GT4

Lotus Evora GT4

Lotus Evora GT4

Lotus Evora GT4

Lotus Evora GT4

Lotus Evora GT4

Lotus Evora GT4

Lotus Evora GT4

Lotus Evora GT4

Lotus Evora GT4

Lotus Evora GT4

Lotus Evora GT4

Lotus Evora GT4

Lotus Evora GT4

Lotus Evora GT4

Lotus Evora GT4

Lotus Evora GT4

Lotus Evora GT4

Lotus Evora GT4

Lotus Evora GT4

Lotus Evora GT4

Lotus Evora GT4

Lotus Evora GT410 for Kina

Lotus Evora GT410 for Kina

Lotus Evora GT410 for Kina

Lotus Evora GT410 for Kina

Lotus Evora GT410 for Kina

Lotus Evora GT410 for Kina

Lotus Evora GT410 for Kina

Lotus Evora GT410 for Kina

Lotus Evora GT410 for Kina

Lotus Evora GT410 for Kina

Lotus Evora GT410 for Kina

Lotus Evora GT410 for Kina

Lotus Evora GT410 for Kina

Lotus Evora GT410 for Kina

Lotus Evora GT410 for Kina

Lotus Evora GT410 for Kina

Lotus Evora GT410 for Kina

Lotus Evora GT410 for Kina

Lotus Evora GT410 for Kina

Lotus Evora GT410 for Kina

Lotus Evora GT410 for Kina

Lotus Evora GT410 for Kina

Lotus Evora GT410 for Kina

Lotus Evora GT410 for Kina

Lotus Evora GT410 for Kina

Lotus Evora GT410 for Kina

Lotus Evora GT410 for Kina

Lotus Evora GT410 for Kina

Lotus Evora GT410 for Kina

Lotus i sitt andre hjemland

Det var på tide at Lotus fikk en skikkelig lansering i Kina etter at Geely overtok henne fra Proton for ett år og elleve måneder siden. I Shanghai bød hun faktisk på en av de virkelige store meldingene.

Publisert Sist oppdatert

Det er 71 år siden Colin Chapman skrudde sammen sin første Lotus i et skur ved siden av puben som ble eid av faren til kjæresten.

Etter det har det kommet 129 konstruksjoner derfra.

Hvordan verden vet det?

Jo, historien som dukket opp i Shanghai var at om et par måneder skal Lotus presentere den første helelektriske britiske superbilen, og den skal hete Type 130.

Det er ganske godt gjort at en bil som ikke en gang var der kan fange så mye oppmerksomhet, men for det første hadde Lotus noe annet, dramatisk på standen, for det andre har de nå begynt å selge Evora GT410 i Kina nå, og for det tredje hadde det kinesiske bladet PC Auto nettopp offentliggjort noen patenttegninger av det som skal bli Lotus sin nye SUV.

Slikt samler interesse.

Med seg til utstillingen hadde de en ny GT4 versjon av Evora med 450 hester fra 3,5-liters V-sekseren. Og det hele veier «bare» 1200 kg.

Det som gjør denne bilen interessant for kineserne er at to av deres egne, Cui Yue og Gaoxiang Fan, er blitt offisielle fabrikkførere. Begge har solid erfaring og begge er skikkelige Geely folk etter å ha gjennomført det de kaller Geely Universitetet.

Begge har kjørt potente banebiler før, og begge skal også bli en del av den nyetablerte racing-skolen til Lotus.

Lotus legger alle kluter til for å etablere seg som det sportsvognikonet det faktisk er.

Men det som altså kom først på agendaen dukket opp under en Lotus-middag på utstillingens åpningsdag da Phil Popham, selskapets CEO, begynte å fortelle om Type 130.

Han var sikker på at den kom til å føye seg pent inn i Lotus’ berømte Type-rekke.

Type Seven som alle kjenner, Type 14 – verdens første selvbærende plastbil (påstår de – alltid emne for en diskusjon, husk Rochdale Olympic), Type 72 – verdens mest suksessrike Formel 1 bil, og Type 111 – verdens første med chassis av limte aluminiums-elementer (takket være Norsk Hydro) – ellers kjent som Elise.

Popham hadde med seg et bilde på lomma, det så ut som et resultat på skjermen etter at man hadde kjørt et ganske komplisert fluid computing program for denne bilen.

Det er ikke mye vi ser, men det ser ut som veldig mye cab forward, med en lang, elegant hekk som tar hensyn både til aero og til estetikk.

Denne omtales som en bil med ekstreme prestasjoner, og derfor er det veldig sannsynlig at Russel Carr og de andre designerne har hentet mye inspirasjon fra Le Mans-bilene der store deler av luftstrøm-arbeidet skjeer under skallet.

Det er liksom slutt på at vinger og spoilere og diffusere skal gjøre alt arbeidet. I tillegg til at luft over og under og rundt bilen skal sørge for å holde den på plass på jordens overflate uten at det koster for mye i luftmotstand, sørger luftstrømmene inne i karosseriet for å hjelpe til i vesentlig grad.

Såpass mye faktisk, at man kan droppe en del av de stygge og distraherende utvekstene.

Du får en idé når du ser på McLarens Speedtail.

Bilen vil bli presentert senere i sommer, hjemme i London, og den vil vise «en ny start», sier Popham, «den vil ikke bare vise at vi er i stand til å konstruere et oppsiktsvekkende produkt, men et produkt med et helt nytt teknisk innhold. Denne vil bli et klart bilde av det Lotus kan bli, og er i ferd med å bli, og samtidig – hvor mye support vi har fra Geely».

For å trøste alle oss andre la han til at «Dere vil også se en ny sportsbil neste år som vil være litt mer volum-orientert.»

Powered by Labrador CMS