-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Elbil med Morgan-gener
For en gangs skyld, når vi presenterer en ny elbildrøm fra et start-up-selskap, er den verken kinesisk eller overdrevent Super. Men engelsk og ganske kjapp allikevel.
Den har en litt underlig bakgrunn denne Alcraft GT – som den blir kalt.
En batterielektrisk stasjonsvogn, eller skal vi heller si en shooting brake, og bak prosjektet står en herre med etablert suksess i næringslivet som heter David Alcraft.
Den første han gikk til var Charles Morgan.
Han hadde vært sjef for den tradisjonsrike bilprodusenten, men fikk sparken av sin egen familie i 2012. Nå er det fred, han er med i et eget familieråd som sitter i bakgrunnen og bestyrer selskapets fremtid, selv etter at italienere har kjøpt opp de fleste aksjene der.
Til det nye eventyret fikk han med seg Christopher Macgowan som hadde vært sjef for SMMT – takorganisasjonen for britisk bilindustri, og Mark Carbery som hadde hatt solide jobber både hos Toyota og Michelin.
Sammen satte de i gang med en elbilplan, og fikk tidligere Morgan-designer Matthew Humphries til å tegne en ganske lekker 2+2 seter med 500 liters bagasjerom og med hele skallet i karbonfiber.
Spesifikasjonene forteller om firehjulsdrift med tre motorer. Til sammen er det snakk om 600 hk og 1140 Nm og en vekt på ganske magre (alt er relativt) 1700 kg. 3,5 sekunder tar det å nå de første 100.
Hele drivlinjen er konstruert av en nabobedrift på Silverstone – der de holder til. Delta Motorsport har drevet med elbiler før de, men det siste de ble kjent for var noen mikroturbin-konstruksjoner til bruk som rekkeviddeforlenger.
Det skal være mulig å bygge en slik inn i Alcraften også, hvis man ikke kan nøye seg med batteri-rekkevidden som sies å være på nesten 500 km.
Hva som skjer videre er det en stund siden det ble sagt noe om. Men de har nettopp rekruttert en tidligere sjef for Prodrive (tenk Petter Solberg) og de har tidligere sagt at de håper å komme i gang med småskala produksjon i løpet av 2019.
Vi får vente og se.