-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Bildrømmer fra Uganda
Hvorfor skal ikke Afrika, nummer to i verden både i areal og folketall, ha sin egen, selvstendige bilindustri? I Uganda er de nå i ferd med å realisere en slik tanke.
Kiira Motors heter fenomenet, som egentlig startet via en global universitets-dugnad og hadde India som mål.
Dette har endret seg, slik at i dag er de hele selskapet eid av staten Uganda og Makerere universitet. Det ligger i Kampala, og med 30.000 studenter er det et av de største på hele kontinentet.
Men tilbake til 2007. Da satte Massachusetts Institute of Technology i gang et treårs prosjekt med mål: å konstruere en femseters plug-in hybrid for det indiske markedet.
Vision 200 het prosjektet, og Makerere var det eneste afrikanske universitet som deltok.
Vision 200 ble aldri noen bil, men det ble åpenbart inspirerende erfaringer, så i Kampala tok de hele prosjektet mange steg videre.
I dag er det blitt et eget selskap, Kiira Motors ble formelt stiftet i 2014, med solid pengestøtte fra staten og med tre forskjellige prototyper som alle ser ut til å ha gode muligheter for å bli en del av det lokale trafikkbildet.
Bilen som ligger tettest opp til Vision 200-tankegangen heter SMACK (for et herlig navn!) og er åpenbart tenkt ganske pan-Afrikansk. Bilen ble i hvert fall avduket og presentert for første gang på Kenyatta-senteret i Nairobi, Kenya – og ikke hjemme.
En 4,9 meter lang 2-dørs sedan med en 107-hesters motor (hvor den kommer fra aner jeg ikke) i tillegg til en 26 kW elmotor. På strøm har den en rekkevidde på 32 km, men med alle systemer går den gjerne 500 km, og topper på 140 km/t.
Jeg er sikker på at en proff designer ikke ville hatt problemer med å gjøre fronten litt mer Alfa Romeosk – resten ser slett ikke så ille ut.
I den virkelig tunge enden til Kiira har vi en buss. I gamle dager, når vi snakket om at ting gikk på Solar mente vi tungolje – solarolje. I dag betyr det, som på denne bussen, at ting lades via solceller.
Taket er fullt av slike, i tillegg har den batterier på 70 kWh og en elmotor som gir 100 kW kontinuerlig, men som har en toppytelse på 150 kW. Den måler rett over 9 meter, har plass til 35 passasjerer og en rekkevidde på 80 km, pluss 10-12 km fra solcellene.
Og til sist lillesøster. Hun heter EV Poc og er en typisk mikro-elbil. To-seter, 3 meter lang, forhjulsdrift fra en 26-hesters motor, 700 kg, 100 km/t og 80 km rekkevidde.
Nå er det ikke noe i disse spesifikasjonene, eller i det tekniske eller estetiske innholdet, som er i nærheten av de mange start-up’ene vi har fortalt om det siste året. De som stort sett består av 1300 eller flere hestekrefter, 400 eller mer kilometer per time og en tåkete pengestrøm fra underlige onkler i Kina.
Men til gjengjeld er dette prosjektet kanskje litt nærmere virkeligheten?
For et år siden, den 9. april i fjor, vedtok regjeringen en «roadmap» for kommersialiseringen av Kiira-prosjektene.
Det er en fireårs plan som starter med 40 millioner amerikanske dollar i inneværende forretningsår. Inne i planene ligger det en lokal fabrikk med foreløpig kapasitet på 5.000 biler per år.
Ikke mye for et kontinent med 1,3 milliarder mennesker – men et sted skal man jo begynne.