-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
Hagen Bil AS:
Bilmekaniker/Servicetekniker
-
MyCar:
Innkjøper
Volvo vil bistå medtrafikanter
For fem år siden startet Volvo forsøk med et skybasert varslingssystem i Sverige og Norge. Nå rulles systemet ut i resten av Europa.
Volvo Cars styrker satsingen på oppkoblet sikkerhetsteknologi og gjør det nå mulig for Volvo-biler i hele Europa å varsle hverandre om glatte veier og farer i trafikken, via et skybasert system.
Slik startet eksperimentet i Norge og Sverige for fem år siden
Hazard Light Alert og Slippery Road Alert ble lansert i 2016 og var innledningsvis kun tilgjengelig på norske og svenske Volvo-biler i 90-serien. Nå gjøres teknologien tilgjengelig for bilførere i hele Europa.
Kan bidra til færre ulykker
Den oppkoblede teknologien blir standard på alle Volvo personbiler fra og med modellåret 2020, som lanseres våren 2019. Teknologien kan også ettermonteres på utvalgte modeller fra tidligere modellår*.
Les også: Bruker skyen til bedre veier
– Ved å dele trafikkdata og informasjon mellom biler i sanntid kan man bidra til å unngå ulykker. Volvo-eiere bidrar dermed til å gjøre veiene tryggere for andre bilførere som har samme teknologi tilgjengelig i sine biler, samtidig som de selv blir varslet om mulige farer på veien dit de skal, sier Malin Ekholm, leder ved Volvo Cars’ sikkerhetssenter.
Volvo Cars’ sikkerhetsforskning viser at man kan redusere risikoen for ulykker ved å tilpasse hastigheten til trafikksituasjonen man befinner seg i. Ved å varsle bilførere om farer i området de befinner seg i får de muligheten til å avpasse farten i god tid.
Håper flere vil dele
Når teknologien nå utvides til hele Europa inviterer Volvo Cars samtidig andre bilprodusenter til å dele anonymiserte trafikksikkerhetsdata med hverandre.
Den positive effekten denne typen oppkoblet teknologi har på trafikksikkerheten øker desto flere biler som deler data med hverandre. Siden 2018 har Volvo Cars og Volvo Trucks delt data mellom lastebiler og personbiler i Norge og Sverige.
– Desto flere kjøretøy som deler sanntidsdata, desto sikrere blir veiene. Vi håper å kunne etablere samarbeid med flere partnere som deler vårt engasjement for trafikksikkerhet, sier Ekholm.
På lanseringstidspunktet var Volvo Cars’ oppkoblede sikkerhetssystemer de første sitt slag i bilindustrien.
Varsler om farer
Når en Volvo slår på nødblink sørger «Hazard Light Alert» for at andre Volvo-biler i nærheten advares om dette via et skybasert system, slik at de er forberedt og kan unngå potensielle ulykker.
Dette er spesielt nyttig på svingete veier eller der bakketopper hindrer utsikten for føreren.
«Slippery Road Alert» er også skybasert. Det samler kontinuerlig inn anonymisert informasjon om kjøreforholdene der bilen befinner seg og varsler dersom det er glatt veibane.
Hvis bilen registrerer at veibanen er glatt får sjåføren beskjed om dette. Samtidig sender Slippery Road Alert informasjon til andre Volvo-biler som befinner seg i nærheten, slik at de også blir advart.
* Hazard Light Alert og Slippery Road Alert er tilgjengelig på alle Volvo-biler som er produsert på selskapetes Scalable Product Architecture (SPA) eller Compact Modular Architecture (CMA) fra modellåret 2016.