BMW i8 Roadster Safety Car
BMW i8 Roadster Safety Car
BMW i8 Roadster Safety Car
BMW i8 Roadster Safety Car
BMW i8 Roadster Safety Car
BMW i8 Roadster Safety Car
BMW i8 Roadster Safety Car
BMW i8 Roadster Safety Car
BMW i8 Roadster Safety Car
BMW i8 Roadster Safety Car
BMW i8 Roadster Safety Car
BMW i8 Roadster Safety Car
BMW i8 Roadster Safety Car
BMW i8 Roadster Safety Car
BMW i8 Roadster Safety Car
BMW i8 Roadster Safety Car
BMW i8 Roadster Safety Car
BMW i8 Roadster Safety Car
BMW i8 Roadster Safety Car
BMW i8 Roadster Safety Car
BMW i8 Roadster Safety Car
BMW i8 Roadster Safety Car
BMW i8 Roadster Safety Car
BMW i8 Roadster Safety Car
BMW i8 Roadster Safety Car
BMW i8 Roadster Safety Car
BMW i8 Roadster Safety Car
BMW i8 Roadster Safety Car
BMW i8 Roadster Safety Car
BMW i8 Roadster Safety Car
BMW i8 Roadster Safety Car
BMW i8 Roadster Safety Car
BMW i8 Roadster Safety Car
BMW i8 Roadster Safety Car
BMW i8 Roadster Safety Car
BMW i8 Roadster Safety Car
BMW i8 Roadster Safety Car
BMW i8 Roadster Safety Car
BMW i8 Roadster Safety Car
BMW i8 Roadster Safety Car
BMW i8 Roadster Safety Car
BMW i8 Roadster Safety Car
BMW i8 Roadster Safety Car
BMW i8 Roadster Safety Car
BMW i8 Roadster Safety Car
BMW i8 Roadster Safety Car
BMW i8 Roadster Safety Car
BMW i8 Roadster Safety Car
BMW i8 Roadster Safety Car
BMW i8 Roadster Safety Car
BMW i8 Roadster Safety Car
BMW i8 Roadster Safety Car
BMW i8 Roadster Safety Car

Ny BMW Safety Car

BMW forsterker sitt engasjement i Formel E. Nå lanserer de en toppløs Safety Car. "Verdens første i sitt slag", hevder de.

Publisert Sist oppdatert

Med utgangspunkt i en i8 Roadster har BMW bygget det de omtaler som verdens første Safety Car uten tak.

BMW har i flere år vært offisiell partner til Formel E, og fra i år har de også sitt eget team i samarbeid med amerikanske Andretti Racing. Det var i anledning helgens Monaco E-Prix den nye bilen ble presentert i fornemme Yacht Club de Monaco.

Bilen er modifisert for banebruk, og de mest slående detaljene som skiller den fra en produksjonsbil er den store bakvingen og den lave frontruten.

– Ved å implementere BMW i8 Roadster Safety Car har våre ingeniører, designere og kommunikasjonsmedarbeidere våget å utforske nye horisonter og skapt en absolutt unik bil, sier BMW i-sjef, Robert Irlinger.

– Våre ingeniører har vært kreative, og de har bygget denne bilen i på siden av sine ordinære arbeidsoppgaver. Jeg er svært takknemlig for at FIA og Formel E har vist stor entusiasme og gjort det mulig å bruke BMW i8 Roadster som offisiell Safety Car, legger han til.

Med hensyn til stivhet så er i8 Roadster ifølge BMW et perfekt utgangspunkt for en Safety Car, så på dette feltet har det ikke vært nødvendig å foreta noen store endringer.

Men noe er selvsagt endret – som frontruten som er vesentlig lavere enn på produksjonsmodellen – noe som gir bilen et mer dynamisk uttrykk. Tyngdepunktet er senket med 15 mm.

I tillegg er bilen utstyrt med M karbon-keramiske bremser, FIA-godkjent veltebur, samt frontsplitter og bakvinge for å oppnå ekstra marktrykk.

Og, for å kunne brukes som Safety Car, har den selvsagt fått en lysrigg montert over vingen slik at den er synlig fra alle vinkler. Bilen har også antenner for kommunikasjon og GPS, et omfattende kommunikasjonssystem i cockpiten og bakover-montert kamera.

BMW er offisiell partner til Formel E, og i tillegg til denne nye bilen har de også en i8 Coupé Safety Car som har vært benyttet til nå. Flåten inkluderer også en i3s som «Race Director Car» og en 530e i rollen som «Medical Car».

I bladet BIL nummer 6-2019 som utkommer om cirka to uker kan du lese mer om Formel E og andre elbiler i motorsport.

Powered by Labrador CMS