BMW X1

BMW X1

BMW X1

BMW X1

BMW X1

BMW X1

BMW X1

BMW X1

BMW X1

BMW X1

BMW X1

BMW X1

BMW X1

BMW 330e

BMW 330e

BMW 330e

BMW 330e

BMW 530e

BMW 8-serie

BMW 8-serie

BMW X2 M35i

BMW X5 45e

BMW X5 45e

BMW X5 45e

BMW X5 M50i

BMW X5 M50i

BMW X7 M50i

BMW X7 M50i

BMW Z4 Roadster

Mye nytt fra BMW

BMW presenterer en rekke nye modellvarianter og oppgraderinger. Nordmenn kan glede seg over flere nye ladbare alternativer.

Publisert Sist oppdatert

Det er i hovedsak modeller som kommer på markedet utover høsten BMW nå lar oss få et innblikk i. I tillegg har vi jo også omtalt nye BMW 1-serie som fra generasjonsskiftet får forhjulsdrift.

Vi starter med X1 som kom på markedet i 2015 og som nå får en midtlivs oppdatering. Det dreier seg som vanlig om kosmetiske detaljer og mer effektive drivlinjer med lavere utslipp.

Ladbar
Men for nordmenn som er glade i biler med stikkontakt er nok den viktigste nyheten at også X1 kommer som ladbar hybrid, om enn ikke før første kvartal neste år. I mars 2020 lanseres nemlig plug-in hybriden BMW X1 xDrive 25e.

En TwinPower Turbo-bensinmotor på 125 hk med et dreiemoment 220 Nm driver framakselen, mens elmotoren på 95 hk med et dreiemoment på 165 Nm driver bakakselen. Firehjulsdriftsystem ligner på det som i dag finnes i den populære BMW 225xe.

Bruttokapasiteten på høyspenningsbatteriet blir 9,7 kWh og den elektriske rekkevidden blir over 50 km, målt etter den gjeldende NEDCcorr-normen* basert på WLTP-typegodkjenning som BMW benytter for alle modeller.

Vi loves mer informasjon om BMW X1 xDrive 25e til høsten.

Oppgradert 225xe
Den ladbare hybriden BMW 225xe får nytt og større batteri på 9,7 kWh (brutto). Dermed øker den elektriske rekkevidden med mer enn 25 %, og blir opptil 47 kilometer*.

Nye alternativer i 3-serien
Siste generasjon BMW 3-serie sedan ble lansert i Norge i mars. I sommer utvides modellporteføljen med flere nye motoralternativer.

Plug-in hybriden BMW 330e er ventet å bli den mestselgende modellen i Norge. Fremdriften kommer fra en elektrisk motor som jobber sammen med en firesylindret bensinmotor, men en samlet effekt på 252 hk med en elektrisk rekkevidde blir på opptil 60 km*.

Mens vi venter på en ny M3 er M340i xDrive den foreløpige toppmodellen i den nye 3-serien. Med 374 hk og et dreiemoment på 500 Nm, går 0-100 km/t unna på 4,4 sekunder.

Med de nye modellene kommer også nye eksteriørfarger og interiørdetaljer, samt en rekke muligheter fra BMW Individual for skreddersøm fra øverste hylle. Senere i år kommer også stasjonsvognen, BMW 3-serie Touring.

Ladbar 5-serie sedan
Plug-in hybriden BMW 530e får større batteri, mer standardutstyr og kan nå også leveres med xDrive firehjulsdrift. Dermed er i alle fall ett norsk ønske innfridd. Så får vi håpe den også dukker opp som stasjonsvogn for alle som ønsker en slik variant.

Med den økte kapasiteten, øker også den elektriske rekkevidden med mer enn 30 %. BMW 530e kan nå kjøre opp til 64 km* på den elektriske motoren alene. For den nye versjon med firehjulsdrift, BMW 530e xDrive, er den elektriske rekkevidden opp til 57 km.*

V8-motoren i BMW M550i xDrive Sedan oppgraderes slik at den nå byr på 530 hk og et dreiemoment på 750 Nm.

Rimeligere 8-serie
Helt nye BMW 8-serie Coupé og Cabriolet ble lansert i begynnelsen av året. Først ut var modellene M850i xDrive (530 hk, bensin) og 840d xDrive (320 hk, diesel).

Nå utvides motorfamilien med en ny sekssylindret bensinmotor på 340 hk i modellen 840i xDrive. Senere i år lanseres 4-dørs versjonen Gran Coupé. Så vil også toppmodellene med betegnelsen M8 komme på alle de tre variantene.

Ladbar X5
Siste generasjon BMW X5 ble lansert i november 2018. Nå utvides modellporteføljen med tre nye motoralternativer.

Ny innstegsvariant blant dieselmotorene blir X5 25d xDrive med en firesylindret motor på 231 hk og et dreiemoment på 540 Nm.

I den andre enden av skalaen kommer X5 M50i xDrive, med en V8-bensinmotor på 530 hk og et dreiemoment på 750 Nm. Volumselgeren i Norge blir uten sammenligning plug-in hybriden, BMW X5 45e xDrive.

Denne er utstyrt med en TwinTurbo-rekkesekser på 3 liter som yter 286 hk, med et dreiemoment på 450 Nm. Den elektriske motoren leverer alene 112 hk med 265 Nm dreiemoment.

Samlet effekt fra de to motorene er 394 hk, med maks dreiemoment på 600 Nm. Høyspenningsbatteriet har en kapasitet på 18,4 kWh og den elektriske rekkevidden er oppgitt til 80 km*.

Bilen leveres som standard med luftfjæring på begge aksler og elektronisk styrte dempere, og kan om ønskelig utstyres med tilhengerfeste.

BMW X7
Den nye storebroren i BMWs X-familie er nettopp lansert. Nå kan den også bestilles med en V8-bensinmotor på 530 hk og et dreiemoment på 750 Nm. Til tross for sine voluminøse proporsjoner, går sprinten fra 0-100 allikevel unna på 4,7 sekunder for nye BMW X7 M50i xDrive.

Foruten de nye motoralternativene på de ulike BMW-modellene, er også ny teknikk en del av oppgraderingene for modellårskiftet.

Akustisk fotgjengervarsling blir for eksempel standard for elektrifiserte modeller. Siden introduksjonen av elektrifiserte biler har et av diskusjonstemaene vært sikkerheten til fotgjengere og andre trafikanter i møte med helt stillegående biler.

Fra sommeren 2019 er alle nye elektrisk drevne biler lovpålagt å gi fra seg lyd når de kjøres helelektrisk. Akustisk varsel for fotgjengere blir dermed standard for samtlige av BMWs plug-in hybrider, samt BMW i3, uten pristillegg.

Lydgeneratoren vil alltid være aktiv når bilen startes og lyden er høyere i hastigheter mellom ca. 5 km/t og 30 km/t. I hastigheter mellom 30 km/t og 50 km/t avtar lydnivået suksessivt, og i hastigheter over 50 km/t er den avstengt.

Lyden som skapes er målt til maksimalt 63 dB og oppleves ifølge BMW ikke som sjenerende for fører eller passasjerer.

Alle de nevnte nye modellene kan nå bestilles hos norske BMW-forhandlere. Vi loves enda flere BMW-nyheter i løpet av kort tid.

* Elektrisk rekkevidde er oppgitt etter gjeldende NEDCcorr/NEDC2.0-norm etter WLTP-typegodkjenning.

Powered by Labrador CMS