-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Skoda-lærlinger boltrer seg
Helt siden 2014 har studenter på opplæring hos Skoda hatt en spesiell gulrot: de flinke får lov til å bygge sin egen showmobil. Årets er en fjellgeit, døpt Mountiaq.
I åtte måneder har 35 ungdommer fra Skodas egen lærlingeskole jobbet med et helt spesielt prosjekt.
«Bruk det dere kan og skap en helt spesiell bil, slik dere gjerne vil ha den».
Og nå er resultatet klart, en oransje pickup som bringer tankene tilbake til 90-årene og Skodas utrolige Fun.
Det startet, som man kanskje ser ganske tydelig, med en Kodiaq. Hele den bærende delen ble forsterket før man fjernet taket og fikk mekket et plan, ny bakvegg og nye sideruter.
Dørene måtte modifiseres – hele bilen ser jo litt mer bollete ut, og det hele rundes effektivt av med nye fangere foran og bak.
Antydningene til stigtrinn er ganske tøffe, og hele hekken har fått et helt nytt preg som bekrefter at det har vært en muskuløs fjellgeit inne i bildet her.
Selvfølgelig er det samme firehjulsdriften som på Kodiaq, men ungdommene har valgt å gjøre firehjulsdriften litt mer brukbar ved å øke bakkeklaringen betraktelig.
Bilen er faktisk løftet til 29 cm over havet. Det vil si at den rager ti centimeter over Scout-versjonen.
Noe av effekten ble oppnådd ved hjelp av 17-tommers Rockstar II-hjul som det er montert spesielle off-road dekk på. Dermed ble forresten også sporvidden større i begge ender.
Snorkel og winch og skikkelig fanger er med på å presisere at dette leker hardcore. Ekstra lys på taket, og et helt spesielt plan med en rekke skjulte oppbevaringsrom er også med på ikke bare å presisere tøff, men også på å øke vekten.
Nålen stopper faktisk ikke før på 2.450 kg. Men fortsatt bare 190 hk, fra 2-liters bensinmotoren.
Studentene selv skryter veldig av den hjelpen de fikk av andre ungdommer som er inne i andre skoleløp, men som de kunne bonde med under prosessen.
Det er mulig det er der de kommer fra, de snodige og elegante små fintene som en skimrende Skoda-logo i det innvendige taktrekket, eller de datamaskinstyrte broderiene på setene eller de 3D-printede hjul-sentrene.
Både eksteriør-fargen og en helt egen Mountiaq-logo er tegnet og valgt av studentene selv.
Og spesielt verdifullt for dem må det jo vært at fabrikkens egne spesialister fra utvikling, produksjon og design har vært tett på prosjektet hele veien. Men bare som rådgivere – alle valg har vært ungdommens.
For meg er det spesielt gledelig at disse folkene har inkludert En Smart Ting i konstruksjonen (Skoda er jo kjent for Simply Clever-ideer – rart at de ikke har vært så clevre før). Her er det nemlig bygget inn en slags takrenne som skal lede regnvannet ned i spylevæske-tanken.
Fortsett slik, så slipper vi kanskje snart det idiotiske panseret som skal åpnes og lukkes med masse møkk overalt som et åpenbart resultat.
Mountiaq høres med andre ord ut som en kjempe-idé.
Her er noen av de tidligere studentbilene: