Mercedes-Benz GLB
Mercedes-Benz GLB
Mercedes-Benz GLB
Mercedes-Benz GLB
Mercedes-Benz GLB
Mercedes-Benz GLB
Mercedes-Benz GLB
Mercedes-Benz GLB
Mercedes-Benz GLB
Mercedes-Benz GLB
Mercedes-Benz GLB
Mercedes-Benz GLB
Mercedes-Benz GLB
Mercedes-Benz GLB
Mercedes-Benz GLB
Mercedes-Benz GLB
Mercedes-Benz GLB
Mercedes-Benz GLB
Mercedes-Benz GLB
Mercedes-Benz GLB
Mercedes-Benz GLB
Mercedes-Benz GLB
Mercedes-Benz GLB
Mercedes-Benz GLB
Mercedes-Benz GLB
Mercedes-Benz GLB

Her er Mercedes GLB

Det var Mercedes-Benz i USA som i natt fikk æren av å avduke nye GLB. Med tid og stunder kommer den også til Europa.

Publisert Sist oppdatert

Vi fikk en ganske tydelig indikasjon på hva vi hadde i vente gjennom Concept GLB som ble vist i Shanghai, selv om den var «sminket» for å se ekstra røff ut.

For ti dager siden viste vi også ferske spionbilder av en bil med minimal kamuflasje, så noen stor hemmelighet har ikke akkurat det nye tilskuddet til Mercedes’ SUV-familie vært.

Det viktigste argumentet for GLB er at den har en ekstra lang akselavstand, slik at den får plass til en tredje seterad.

Når de ekstra setene, samt to av dem i andre rad, er utstyrt med Isofox festeanordninger, er det logisk at denne kan bli en favoritt i barnerike familier.

Velger du GLB som femseter, så får du bagasjekapasitet på mellom 560 og 1755 liter. Bakseteryggene kan som standard reguleres i flere nivåer, og om du betaler for det kan også andre seterad leveres med justering i lengderetningen.

Bilen har en lengde på 4634 mm, en bredde på 1834 mm og en høyde på 1658 mm over en akselavstand på 2829 mm som er ti centimeter mer enn i B-Klasse.

Nye GLB skal produseres i Aguascalientes i Mexico for globale markeder, og i Beijing eksklusivt for det kinesiske markedet. Mot slutten av 2019 skal det være på plass i Europa.

To bensinmotorer og to dieselbrennere står på programmet ved lanseringen – samtlige er firesylindrede. GLB 200 har en 1,33-liters bensinmotor med 163 hk og et maks dreiemoment på 250 Nm. Denne leveres kun i kombinasjon med forhjulsdrift.

Alternativet på bensinfronten er den firehjulsdrevne GLB 250 4Matic med 224 hk / 350 Nm.

De som foretrekker diesel kan velge mellom GLB 200 d GLB 220 d.

 

Tekniske data:

 

GLB 200 d

GLB 200 d 4MATIC

GLB 220 d 4MATIC

Transmisjon

8G-DCT (automatic)

8G-DCT (automatic)

8G-DCT (automatic)

Slagvolum (cc)

1951

1951

1951

Effekt (kW/hk)

110/150

110/150

140/190

v/turtall

3400 – 4440

3400 – 4440

3800

Maks dreiemoment (Nm)

320

320

400

v/turtall

1400 - 2600

1400 - 2600

1600 - 2400

Snittforbruk (l/mil)

0,50-0,49

0,55-0,52

0,55-0,52

CO2 (g/km)

133-129

144-136

146-138

Aks. 0-100 km/t (s)

9.0

9.3

7.6

Toppfart (km/t)

204

201

217

Tekniske data:

GLB 200

GLB 250 4MATIC

Transmisjon

7G-DCT (automatic)

8G-DCT (automatic)

Slagvolum (cc)

1332

1991

Effekt (kW/hk)

120/163

165/224

v/turtall

5500

5800

Maks dreiemoment (Nm)

250

350

v/turtall

1620 - 4000

1800 - 4000

Snittforbruk (l/mil)

0,62-0,60

0,74-0,72

CO2 (g/km)

142-137

169-165

Aks. 0-100 km/t (s)

9.1

6.9

Toppfart (km/t)

207

236

Powered by Labrador CMS