-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
BMWs fremtidsvisjon med henda på rattet
Akkurat nå presenterer BMW en ny konseptbil i #NEXTGen-familien. Det er mengder av fremtid i den, men denne gangen er det heldigvis en bil med ratt.
I flere dager har BMW hatt liggende et sett med særdeles kunstneriske inntrykk av den nye konseptbilen de viser i dag.
Nå blir den vist og dette skjer samtidig som konsernet forteller at de skal akselerere sine elektrifiseringsplaner (se notisene til venstre) og selvfølgelig er denne nye, Vision M NEXT en elbil.
Men der stopper trend-nisse preget, denne har ikke mye av de obligatoriske banalitetene over seg. Den er så langt unna septembers Vision iNEXT som man kan komme.
He er vi – tro det eller ei – tilbake til Freude am Fahren – gleden ved å kjøre.
Når var vi der sist?
Dette er en bil som – sier designhøvding Adrian van Hooydonk – er et glimt inn i fremtiden for den sportslige bilkjøringen.
De går ikke så langt som til å innføre firetrinns manuelt gir i gulvet igjen, men de gir oss et ratt (selv om det sikkert er noen kvasi-autonome egenskaper om bord, blir det ikke lagt noe vekt på det – hurra) og vi blir forsikret om at dersom vi ønsker det kan alle de 600 hestekreftene avleveres via bakhjulene – selv om det er muligheter for å overføre litt av kraften fremover også.
Bilen er lav og med linjer som ikke er så veldig fjerne fra i8-oppskriften, det er med andre ord ikke spor av trendkorrekt, moteriktig SUV her heller. Nyrene i fronten kan vi dra kjensel på, og fire frontlykter – selv om de er ekstremt smale – kan vi jo også antyde har med tradisjon å gjøre.
Oppskriften er plug in der en turboladet firer på bensin supplerer det elektriske. Dersom det er den du vil bruke er det bare bakhjulsdrift som tilbys.
Mengder av nye materialer er brukt, fra laser-wire lys, som BMW kaller det: glassfiber dekket med fosfor – til frontspoileren som er laget av gjenbrukt karbon (fra en i3?).
Interiøret er ekstremt minimalistisk med friskluftspalter som omtrent ikke syns, med seter som er polstret med et smart skum som husker formen og vekten din til neste gang og når det gjelder alle de festlige tingene man kan gjøre med skjermer har BMW også vist at de har kjøreglede i sentrum.
Det er en stor skjerm som krummer seg rundt rattet samtidig som det er en head up display med AR-virkning.
Nå er poenget det at alt som kan tenkes vil kunne vises på denne skjermen. Det er bare å jobbe seg gjennom menyene, men når du begynner å kjøre begrenses utvalget og jo fortere det går jo mer konsentrere systemet seg om kjøre-relaterte data.
«Føreren får akkurat det riktige innholdet til den riktige tiden», lover Domagoj Dukec – designsjefen.
Dette er jo en drømmebil. Da kan du også drømme om nulltilhundre på tre, og 100 km. rekkevidde på bare strøm.
Og drøm veldig hardt om at den skal bli virkelighet, så kanskje den blir det.