DNV GL Fuel Fighter
DNV GL Fuel Fighter
DNV GL Fuel Fighter
DNV GL Fuel Fighter
DNV GL Fuel Fighter
DNV GL Fuel Fighter
DNV GL Fuel Fighter
DNV GL Fuel Fighter
DNV GL Fuel Fighter

Designpris til NTNU-racer

Også i Olympia-parken i London har norske bilsportutøvere høstet heder, ære og førstepremie i helgen. Men spesielt fort gikk det ikke.

Publisert Sist oppdatert

Tidligere gikk Eco Maraton-arrangementet til Shell på enorme racerbaner som lå i sentrum av ikkeno’. Det ble ganske ensomt.

Nå er heldigvis øvelsen flyttet til områder med litt større muligheter både for tilskuere og for deltakere. I helgen ble konkurransen avviklet i London.

Det er mange norske skoler som har deltatt med biler her, men nå er det bare NTNU som stiller i super-økonomi-øvelsen. De andre norske studentlagene (inklusive et annet fra NTNU) går heller inn for Formel Student, der det både er fart – og en og annen fossilmotor fremdeles.

Det er ikke fart som gjelder i Eco Maraton – det er å komme lengst på en dråpe energi. Det konkurreres i to klasser og med tre forskjellige drivlinjer.

Den ene klassen er de såkalte prototyper. Det er der du finner de minimale sigarene som kjører herfra til månen på en teskje tran.

Og så har du den klassen NTNU deltok i med sin DNV GL Fuel Fighter: de såkalte Urban Concept. Der skal kjøretøyet ha en viss likhet med en landeveisbil.

Trondheims-studentene hadde også valgt batteri-elektrisk drivlinje og de var vel egentlig ganske sikre på at de kunne nå helt til topps.

Slik gikk det ikke. De fikk fire forsøk på å kjøre mest energieffektivt gjennom 11 runder på 1420 meter, alt innenfor en maksgrense på 39 minutter. Da det hele var over var de nummer fem.

Men trøsten var at de var det eneste teamet med en helt ny bil. Dette medførte at bilen ikke var testet i like stor grad som konkurrentene, og etter to forsøk møtte teamet flere tekniske problemer og havnet tilslutt på en femteplass. Men samtidig ser man masse muligheter for å bedre det hele neste år.

Resultatet var allikevel ikke noe å skamme seg over. De oppnådde en energieffektivitet på 181 km/kWh. Det tilsvarer at med et fulladet Nissan Leaf-batteri, kunne de kjørt Trondheim-Oslo syv ganger. Til sammenligning har en Tesla modell S en effektivitet på 5 km/kWh.

Men grom pokal (og flott sjekk) ble det allikevel. Den fikk hedersprisen «Vehicle Design Award UrbanConcept». Det betyr i klartekst den best utviklede bilen, med fokus på både tekniske områder som aerodynamikk, struktur og materialer, samt estetikk, ergonomi og miljøvennlighet.

Teamet er stolt over å ha vunnet Design Award med over 40 biler i klassen.

– Mens selve konkurransen kan ha flaks og uflaks, er denne prisen et tydelig mål på hvor bra både utviklingen av bilen og teamet i seg selv har vært i år, sier den stolte prosjektsjefen, Eirik Furuholmen.

Teamet startet planleggingen av bilen allerede i 2017, mens produksjonen startet først i 2019.

Målet var hele tiden å planlegge en bil for framtiden, og den er laget gjennom et tett samarbeid mellom NTNU-studenter fra ulike fagfelt som design, produktutvikling, elektronisk systemdesign og kybernetikk.

– Det har vært spennende å se prosjektet ta form fra start, og det er tydelig at dette er en gjeng dyktige studenter som virkelig har klart å samarbeide, bekrefter bilens gudfar, Bård Eker.

Han forteller at selv om tekniske problemer kom i veien for håpet om verdensrekord, skal de være stolte over å hevde seg med en bil de bygget i samme sesong, og attpåtil stikke av med den gjeve designprisen. Uansett resultat har de fått et utrolig læringsutbytte å ta med seg videre på veien.

Kristina Dahlberg – representant for DNV GL Fuel Fighter sin hovedsponsor DNV GL – har fulgt med teamet under konkurransen. Hun forteller at hun har sett ekte ingeniørskap, dedikert teamarbeid og sterk evne til problemløsning:

– Laget har vist risikovillighet, noe som er viktig for å prestere bedre og lære av feil. Dette er attributter vi i DNV GL verdsetter når vi rekrutterer, og som stiller høyt når våre egne ingeniører utvikler ny teknologi.

Og laget lover selvfølgelig å komme tilbake neste år, meget bedre forberedt.

Fakta Shell Eco-marathon

  • Ledende konkurranse innenfor energieffektivitet
  • Har rundt 200 ulike lag som deltar
  • Studenter kan konkurrere innenfor to klasser; prototyper og urban concept. Prototyper er bilen hvor man kjører liggende, da fokuset er på aerodynamikk og å slå rekorder. Urban concept er biler som skal minne om bybiler, hvor det stilles krav til bagasjeplass, sittende stilling, vindusviskere og lignende.
  • Innenfor begge klasser konkurrerer man i tre kategorier, basert på hvilket drivstoff en bruker. Dette kan være hydrogen, forbrenningsmotor eller batterielektrisk.

Fakta DNV GL Fuel Fighter

  • Studentorganisasjon med oppstart i 2008
  • Årets team består av 41 medlemmer
  • Hovedsponsor siste 10 årene er DNV GL
  • Gudfar til bilene er Bård Eker

Fakta om bilen

  • Vekt: 72 kg
  • Lengde: 3,3 meter
  • Bredde: 1,2 meter
  • Høyde: 1,0 meter
  • Projisert frontareal: 0,75 m2
  • Cd: 0,149 (Luftmotstandskoeffisient)
  • Ett sete, plass til bagasje
  • To elektriske motorer (Maxon RE50), ett på hvert bakhjul
Powered by Labrador CMS