-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Nybygde gamle fra 100-års Alvis
Det er ikke bare Citroën som fyller 100 år i år. Alvis gjør det også, og byr samtidig på nybygde utgaver av gamle modeller.
Alvis er kanskje ikke det engelske tradisjonsmerket du kjenner best. Men i motsetning til mange av dem som er like ukjente, og som også har gått under, lever Alvis fremdeles.
Det er blitt tilbake to komponenter fra det opprinnelige Alvis som bygget sin siste «nye» bil i 1967.
Nesten 50 år med bilproduksjon – selv om navnet levde videre som produsent av militære systemer, men det er en helt annen historie.
Da bilproduksjonen opphørte ble alt av bil i boet overlatt noen gamle medarbeidere.
Det første de gjorde var å opprette Red Triangle (etter Alvis-logoen) som selvfølgelig ble verdens sentrum for restaurering og salg av Alviser.
Etter hvert som man oppdaget hva reste-haugen inneholdt, fant man ut at her kunne det også produseres «originale» biler etter fabrikkens opprinnelige tegninger og spesifikasjoner.
Motor og chassis var forholdsvis uendret fra tidlig femti-tall, til produksjonen opphørte. Også for de med Graber-karosseri som ser forholdsvis moderne ut i forhold til etterkrigsbilene med de tradisjonelle karosseriene.
Men det er de nybygde førkrigsbilene som er spesielt spennende. Det lå fremdeles igjen en rekke blokker fra den 4,3-liters førkrigs-sekseren.
Den nye Alvis-generasjonen har bygget opp disse motorene med (godt skjult) bensininnsprøytning slik at de møter moderne utslippskrav, og med dem i sentrum bygger de det de kaller en «continuation» serie.
Flere karosserier kan bankes opp helt på nytt, også de etter originale tegninger. Vanden Plas Tourer, Bertelli Coupeen eller Lancefield Concealed Hood vil garantert vekke mer oppsikt enn hvilken som helst moderne Bugatti.
Det du får med på kjøpet er chassisnummer som følger de gamle.
I 1938 hadde fabrikken formulert klare planer om å bygge 150 stykker 4,3-liters biler. Krigen og bombingen av Coventry satte en effektiv stopper for det.
Da de måtte gå over til krigsproduksjon var det bare bygget 73 chassiser i denne serien, så det fantes altså 77 «ledige» chassisnummer som nå deles ut.
Hvor mye du må betale for fornøyelsen aner jeg ikke, men timeprisen er lavere i England enn i Norge, selv for denne type fagfolk.
Og Alvis forteller at de bruker 4-5000 timer på hver bil. Og selvfølgelig kan du få med – uten at det syns – både automatgir, servostyring, skivebremser eller aircondition.
Bare fantasien, og pengepungen, setter grenser – men Alvis er meget klare på at bilene de leverer skal ha et genuint preg.