Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S

TESLA MODEL S (2013– )

Model S er bilen som gjorde elbil attraktivt, og den skal ha mye av "æren" for elbilrevolusjonen i Norge. Den er ettertraktet også som brukt, de tidligste utgavene med bakhjulsdrift kan du nå få til under 400 000 kroner.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i Bil 1/2-2019.

Historikk
Siden første pressemelding om Model S ble sluppet 30. juni 2008, har det vært blest om denne bilen. Første prototype ble vist i mars 2009, og de første bilene ble levert til amerikanske kunder i juni 2012. De første norske bilene kom fra midten av 2013. Midtveis i 2018 rundet det samlede tallet registrerte Tesla Model S i Norge 17 000.

Tesla opererer ikke med årsmodeller, men oppgraderer modellene kontinuerlig. De viktigste endringene er mulighet for autopilot fra senhøsten 2014, lanseringen av firehjulsdrift i 2015, og en facelift i 2016 med ny front i trå med Model X, adaptive LED-lys, og bedre luftfilter.

En Tesla-spesial er programvareoppgraderinger over Internett. Du kan derfor få nye funksjonerinavigasjon og brukergrensesnitt i eldre modeller, uten å måtte besøke verksted. For enkelte funksjoner, f.eks. autopilot, må bilen har tilgjengelig hardware. Det er også verdt å merke seg at biler bestilt før 15. januar 2017 har fri tilgang til Teslas superladere, mens nyere biler har 400 kWh per år inkludert. Deretter er prisen 1,40 kr/kWh.

Biler levert før 1. juli 2018 har gratis mobildataforbindelse inkludert så lenge bilen er aktiv. Fra 1. juli ble dette en betalingstjeneste.

Drivlinjer/ karosseri
Det finnes bare ett karosseri – ferdig med det, men Model S har fra starten kunne leveres som syvseter. Modeller med firehjulsdrift har mindre bagasjeplass foran, på grunn av den fremre motoren. Tallbetegnelsen på bakluka står for batteriets energikapasitet i kWh. Fra 2013 ble det levert to utgaver: 60 og 85. Sistnevnte kunne leveres som Perfomance (P) og P+.

Inngangsmodellen ble etter hvert oppgradert til 70 kWh (60 riktignok med et lite comeback i 2016, med mulighet for oppgradering), før den ble avløst av dagens 75D.

Toppmodellen var en periode 90D, før dagens 100D overtok. Disse kan også leveres som Performance-modell, og med det mye omtalte Ludicrous-moduset. Dette var lenge tilvalg, men er nå standard på 100D.

Luftfjæring anbefales for komfortsøkende.

Kvalitet
Kvaliteten har vært et tema siden starten, men blir generelt bedre med årene. Byggekvaliteten omtales gjerne som «amerikansk», altså ikke helt tyskpremiumstandard, noe du kan oppleve som knirkelyder, dører som må justeres, løse deksler og dugg i lykter. De elektriske dørhåndtakene er et kjent problem, og ved feil byttes som regel hele modulen.

Nesten alle norske Model S har panoramatak, siden det kreves for å kunne montere lastebøyler. Det er også rapportert en del problemer med dette, både lekkasjer og problemer med lukkemekanismen. Tetting og justering av panoramataket er en jobb som bør gjøres av Tesla.

Siden Model S er en stor og tung bil bør man være oppmerksom på slitasje i hjulopphenget, spesielt på eksemplarer som har gått langt. Se etter skjevslitte dekk – da bør man undersøke nærmere.

Norsk elbilforening opplyser at de ikke kjenner til store problemer med batteriene til Tesla. Noen av det tidlige utgavene med lang kjørelengde har byttet batterimoduler, men bare et fåtall har byttet hele hovedbatteriet. Generelt stopper batteriforringelsen i elektriske biler ved rundt 80%.

Feil med drivenheten (DU) er et kjent problem, som kjennetegnes ved en saglignende lyd. Dette dekkes fortsatt av garantien, siden Tesla har 8 års garanti på batteri og drivlinje.

Tilbakeblikk

BilNorge.no 11-12-2013

Det tar mindre enn 10 sekunder å oppdage at Tesla S er en bil designet og utviklet av IT-folk. De har tatt sjansen på å tenke helt utenfor boksen, og resultatet har blitt deretter. [Men] Vi ble overrasket over hvor godt bilen faktisk fungerte på svært svingete vei, den krenger minimalt og oppleves som overraskende sportslig.

BilNorge01-03-2015

Nytt nå er firehjulsdrift og autopilotfunksjon (selv om denne ikke er helt klar foreløpig, og vil bli rullet ut suksessivt gjennom programvareoppdateringer de kommende månedene) – og selvsagt at effekten er løftet til vanvittige 700 hestekrefter.[Tesla modererte riktignok oppgitt effekt etter kundeklager].

Bruktbilutvalg

I skrivende stund ligger det 400 Tesla Model S til salgs på BilNorges bruktbilsøk og Finn.no. Ca 40% av disse har bakhjulstrekk. De tidligste tohjulsdrevne eksemplarene er annonsert fra 360 000 kroner, men med drift også foran (fra 2015), finner du knapt biler under halvmillionen. For en 100D må du nok fortsatt over 700 000 kroner.

Sikkerhet [fem stjerner]

Model S ble testet av Euro NCAP i 2014, med full stjernescore. Voksenbeskyttelsen oppnådde 82%, barnebeskyttelsen 77%, mens sikkerhetssystemene ble vurdert til 71% score. Fotgjengerbeskyttelsen må betegnes som meget god, med 66% som NCAP-vurdering (Model S løfter panseret ved detektert påkjørsel av fotgjenger, for mykere sammenstøt).

Pluss:

Kraftig akselerasjon
God plass, mulighet for syv seter
Rekkevidde og superladernett

Minus:

Langt ifra feilfri
Kvalitetsfølelse i interiør, spesielt på de tidlige utgavene
Sittekomfort, også spesielt de tidlige utgavene uten oppgraderte seter

Konkurrenter

Tesla Model S har foreløpig ingen konkurrenter som bruktbil. Både i rekkevidde og ytelser er det bare Teslas egen Model X som kan måle seg. Vi velger derfor å skule til et par nybrukte ladehybrider, som du kan i skrivende stund kan få fra rundt 500 000 kroner.

BMW 530e

+ Kjøreegenskaper og komfort, kvalitetsfølelse.

- Ikke firehjulsdrift, symbolsk elektrisk rekkevidde.


Mercedes E 350e

+ Komfort, kjøreegenskaper og kvalitetsfølelse.

- Ikke firehjulsdrift, symbolsk elektrisk rekkevidde.

Powered by Labrador CMS